Великогаївська громада
Тернопільська область, Тернопільський район

вересень 2018

Консультації у телефонному режимі

Начальник Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області Тетяна Глух поспілкувалася з жителями міста та району в режимі «прямої телефонної гарячої лінії». Громадяни, що телефонували, цікавилися питаннями пенсійного забезпечення.

Фото без опису

Впродовж спілкування Тетяна Глух ознайомлювала учасників заходу із онлайн- послугами Пенсійного фонду України – Веб-порталом та послугою СМС-інформування.

 

Школа майбутнього пенсіонера – в дії

В Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Тернопільської області кожних останніх середи та четверга місяця спеціалісти проводять заняття в «Школі майбутнього пенсіонера». Ці заходи допомагають громадянам адаптуватися до нового статусу, заздалегідь підготувати документи для призначення пенсії та вирішити проблемні питання.

Провели такі заходи заступник начальника відділу обслуговування громадян у місті Тернополі Галина Кульчицька та головний спеціаліст відділу обслуговування громадян у Тернопільському районі Світлана Брутко, які ознайомили майбутніх пенсіонерів із актуальними змінами в законодавстві, які набули чинності з  01 січня 2018 року.

Фото без опису

Присутнім розповіли про порядок звернення за первинним призначенням пенсії, перел ік необхідних документів та вимоги до довідок про заробітну плату для призначення пенсії. Окремо акцентували увагу на питанні коректного оформлення записів у документах, а також на перевагах отримання інформації зі сплати внесків за допомогою ВЕБ-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України та послуги – смс-інформування.

 

До уваги громадян! Пряма телефонна гаряча лінія!

28 вересня 2018 року з 10.00 до 12.00 год. за телефоном (0352) 52-58-98 з метою надання дистанційних консультаційних послуг громадянам, начальником обєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області Глух Тетяною Григорівною буде проведена " пряма телефонна гаряча лінія".

Про переваги легальної зайнятості – тимчасово безробітним громадянам

Інформаційний семінар для безробітних на тему легальної зайнятості провели за участю фахівців Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області в Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості.

Cпеціалісти Фонду поінформували присутніх про сучасні сервіси Пенсійного фонду, які дозволяють працівникам контролювати облік страхового стажу, повідомили про найпоширеніші види порушень роботодавцями норм трудового законодавства.

Також учасникам заходу розповіли про порядок обліку страхового стажу, можливість його «купівлі», про розрахунок пенсії, про Веб–портал електронних послуг Пенсійного фонду України та про доступ до нової послуги – смс-інформування.

На завершення семінару присутні отримали інформаційні буклети з правилами користування Веб–порталом та пам’ятки про негативні наслідки нелегальної зайнятості.

 

День відкритих дверей: Веб-портал та смс-інформування – дистанційні послуги ПФУ

Про переваги легального працевлаштування та можливість контролювати свій страховий стаж дистанційно, розповідали присутнім на Дні відкритих дверей спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області.

Фото без опису

Фахівці Фонду ознайомили присутніх із електронними сервісами Пенсійного фонду України, розповіли про переваги їхнього використання. Зазначили, що за допомогою веб-порталу Пенсійного фонду України кожна особа може перевірити надання роботодавцем звітності та сплати ним єдиного соціального внеску, а за допомогою нової послуги – смс-інформування, пенсіонерам є можливість дізнатися про тривалість свого страхового стажу, суму призначеної пенсії та дату її виплати, результати проведеного перерахунку пенсії, поновлення пенсійної виплати та строк припинення виплати пенсії, а застрахованим особам – довідатись про сплату страхових внесків.

        

Молодь Тернопільщини – за легальну зайнятість!

Фахівці Тернопільсько об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області організували і провели флешмоб на підтримку легальної зайнятості. Його учасниками стали студенти, які скоро стануть на шлях самостійного дорослого життя.

Розуміння переваг легальної заробітної плати і своє негативне ставлення до тіньової зайнятості студенти Тернопільського національного економічного університету висловили за допомогою флешмобу: "Молодь Тернопільщини – за легальну зайнятість".

Фото без опису

         Так  учасники заходу продемонстрували одноліткам своє бачення власного пенсійного майбутнього. Для розбудови сильної держави треба не тільки усвідомити відповідальність за власну забезпечену старість та вирости законослухняними платниками податків, необхідно переконувати інших щодо переваг легальної зайнятості, – вважають учасники флешмобу.

 

Завершення фінансування пенсій та грошової допомоги у вересні 2018 року

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області повідомляє, що відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та інших законодавчих актів, що регулюють питання пенсійного забезпечення громадян, завершено виплату пенсій та грошової допомоги на вересень 2018 року. 

Станом на 25 вересня 2018 року виплату пенсій та грошової допомоги профінансовано в розмірі 160 млн. 531,7 тис.грн. що становить 100,0 % місячної потреби вересня 2018 року.

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області


Чи думаємо ми про пенсію коли молоді?

Здавалося, несумісне на перший погляд поєднання - молодь i пенсiя. Навiщо студентам замислюватися над розмiрами майбутнiх пенсiйних виплат, якщо до пенсiйного вiку ще так далеко? Але роз’яснення щодо набуття страхового стажу для отримання права на пенсію – одне із приоритетених завдань Пенсійного фонду України.

Тому спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області присвяти чергову зустріч із студентами факультету обліку і аудиту Тернопільського національного економічного університету саме питанням легальної зайнятості та відповідальності молоді перед своїм майбутнім.

Під час заходу працівники Фонду розповіли присутнім щодо наслідків тіньової зайнятості. «Кожен громадянин, який влаштовується на роботу, повинен пам’ятати, що отримання заробітної плати «в конверті» сьогодні, позбавляє його в майбутньому соціального захисту у разі безробіття, тимчасової втрати працездатності, нещасного випадку на виробництві, захисту від незаконного звільнення, права на відпустки. Для забезпечення свого майбутнього найманий працівник повинен вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин», – наголосила Юлія Талалай та зазначила, що пенсійна реформа передбачає збільшення страхового стажу, необхідного для призначення пенсії.

Фото без опису

Фото без опису

Декан факультету обліку і аудиту Валентина Панасюк та к.е.н., доцент кафедри аудиту, ревізії та аналізу Світлана Саченко подякували за інформування молодого покоління при таку важливу тему сьогодення. А численні запитання студентів свідчать, що майбутнє їм не байдуже.

 

РИЗИКИ НЕЛЕГАЛЬНОГО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

«Тіньова зайнятість», «тіньова заробітна плата»», так звана «Зарплата в конвертах» – проблемні явища, що, на жаль, на сьогодні залишаються актуальними. Адже використання найманої праці без оформлення трудових відносин містить у собі багато негативних моментів, що суттєво впливають на життя людини. Негативний вплив тіньової зайнятості стосується й суспільної небезпеки, адже всі люди є споживачами послуг у сфері громадського харчування, торгівлі, транспорту, будівництва тощо, тож необхідна їх висока якість.

Тіньова зайнятість певним чином сприяє поширенню професійних захворювань, підвищення рівня аварійності на дорогах, збільшенню ризиків виникнення нещасних випадків на виробництві, адже офіційно неоформлений працівник не проходить обов’язкового медичного обстеження, з ним не проводяться інструктажі, навчання з техніки безпеки, охорони праці тощо.

Крім цього, використання прихованих трудових відносин призводить і до зменшення надходжень до бюджету держави. Отже, питання легалізації зайнятості населення є надзвичайно важливим.

Легальна трудова зайнятість – це основа соціальної захищеності працюючого населення.

Відсутність цивілізованих трудових відносин позбавляє працівників:

– захисту від незаконного звільнення;

– отримання вихідної допомоги у разі звільнення за ініціативою роботодавця;

– гарантованої виплати заробітної плати двічі на місяць;

– права на щорічну відпустку не менше 24 календарних днів;

– соціальну відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами;

– додаткових відпусток, передбачених Законом України «Про відпустки»;

– права на оплату листка непрацездатності;

– соціальних послуг та виплат у разі нещасного випадку на роботі та професійного захворювання;

– страхового стажу для отримання пенсії;

– права не залучатися до понаднормованих робіт без згоди працівника;

– цілої низки інших прав і соціальних гарантій, передбачених чинним законодавством.

Щоб набути страховий стаж, потрібно працювати з офіційним оформленням трудових відносин. Роботодавець зобов’язаний сплачувати єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхуванння.

Сплата єдиного внеску – Ваша забезпеченість у старості. Роботодавець який платить зарплату «в конверті», пенсію «в конверті» не принесе!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Проблема «тіньової» заробітної плати

В даний час легалізація тіньової зайнятості та прихованих форм оплати праці, підвищення рівня заробітної плати та створення умов для своєчасної її виплати залишається одним з основних завдань у сфері соціально-трудових відносин.

Проблема «тіньової» заробітної плати - одна з актуальних і гострих по всій країні. Під тіньовою заробітною платою розуміється виплата працівникам, які не враховується при оподаткуванні, - це заробітна плата, яка видається в «конвертах» або промисловими та продовольчими товарами. Значне число організацій малого і середнього бізнесу, не бажаючи сплачувати податки з фонду оплати праці в повному обсязі, більшу її частину, виплачують, не відображаючи в бухгалтерських документах, або виплачують повністю в конвертах, тобто для таких працівників в майбутньому можливі складності у нарахуванні пенсії, або нарахування мінімального її рівня.

Приховування сум реально виплачуваної заробітної плати, заниження роботодавцями суми страхових внесків, що перераховуються до Пенсійного фонду, веде до порушення конституційних прав громадян на отримання трудових пенсій в повному обсязі. «Тіньова» заробітна плата не забезпечує соціальної захищеності найманих працівників. Поширеною є проблема, коли роботодавці використовують працю найманих працівників без оформлення трудових договорів, тим самим роботодавець позбавляє своїх співробітників заслуженого пенсійного забезпечення. А самі громадяни, погоджуючись з такою формою розрахунків за працю, позбавляють себе, в свою чергу, можливості оплати лікарняних листів та інших видів виплат і в перспективі можуть розраховувати тільки на мінімальні пенсії, тому що при нарахуванні будь-яких виплат враховуються тільки офіційні дані, представлені роботодавцями.

Зокрема, у такого працівника не йде трудовий стаж, у тому числі пільговий трудовий стаж, який необхідний для ряду категорій працівників для дострокового отримання трудової пенсії по старості.

Працівник також не захищений від травматизму і професійних захворювань, тому що він виключається зі сфери дії Закону «Про обов'язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань». Він позбавляється гарантованого мінімального розміру оплати праці: роботодавець може платити стільки, скільки він захоче, або не платити зовсім, тобто немає ніяких гарантій не тільки у майбутньому, а й у сьогоднішньому дні.

Отже, не офіційне працевлаштування – проблема не тільки держави, але і самих працівників. Про майбутнє треба думати все сьогодні.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Переваги легальної зайнятості

Лише оформлена згідно законодавства праця дає змогу заробити страховий стаж, і лише легальна заробітна плата вплине на розрахунок майбутньої пенсії. Останнім часом питання страхового стажу набуває все більшої актуальності. Адже, вже з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років матимуть особи за наявності не менше 25 років страхового стажу. І щороку цей необхідний мінімум збільшуватиметься на 1 рік, поки в 2028 році не сягне 35 років. У випадку, коли страхового стажу для визначення права на призначення пенсії за віком не вистачатиме, вік виходу на пенсію підвищуватиметься.

Не менш важливим за страховий стаж є розмір заробітної плати (доходу). Чим більший розмір офіційно нарахованої заробітної плати, тим вищий розмір пенсії отримаємо в результаті розрахунку. Єдиний соціальний внесок, який роботодавці сьогодні сплачують, виходячи із розміру фонду оплати праці, йде на фінансування сьогоднішніх пенсій. Тобто нинішнє працездатне населення має забезпечити нинішніх пенсіонерів.

Тому Пенсійний фонд зацікавлений у дотриманні роботодавцями встановлених законодавством норм оплати праці та детінізації трудових відносин і заробітної плати. А зацікавленістю роботодавця є уникнення порушень зазначених норм та відповідальності за допущення таких.

Працівники, трудові відносини яких з роботодавцем належним чином оформлені, або в яких є сумніви щодо цього, мають змогу контролювати свої персоніфіковані відомості, які накопичуються у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування із щомісячної звітності роботодавця. Таку можливість мають користувачі веб-порталу Пенсійного фонду України. Для реєстрації у якості користувача веб-порталу необхідно попередньо звернутись до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою. Варто особисто потурбуватись про свою соціальну захищеність!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду запрошує на День відкритих дверей

Об’єднане управління запрошує громадян, застрахованих осіб, страхувальників та пенсіонерів на День відкритих дверей, який відбудеться 25 вересня з 9.00 до 13.00 за адресою: вул.М.Кривоноса, 10 (відділ обслуговування громадян).

Тема заходу  – «Реєструйся на ВЕБ-порталі ПФУ зараз – економ час в майбутньому». Під час заходу фахівці об’єднаного управління надаватимуть роз’яснення, як за допомогою даного сервісу в режимі «он-лайн» контролювати дані щодо заробітної плати (доходу), про які  відзвітовано роботодавцем, а також стан сплати страхових внесків.

Можливість зареєструватись на Веб-порталі Пенсійного фонду України буде надана всім бажаючим відвідувачам Пенсійного фонду за наявності паспорта та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду, номеру пенсійного посвідчення (для пенсіонерів), свідоцтва про державну реєстрацію та документи на особу, які підтверджують право реєструватись від організації (для юридичних осіб).

 

У Великогаївській об’єднаній територіальній громаді послуги Пенсійного фонду надаватимуть через ЦНАП

З метою забезпечення доступності послуг  Пенсійного фонду України та впровадження обслуговування громадян на рівні територіальних громад Тернопільським об’єднаним управлінням Пенсійного фонду налагоджено тісну співпрацю з Великогаївською ОТГ.

У зв’язку із створенням у громаді Центру надання  адміністративних послуг «Прозорий офіс», начальник Тернопільського об’єднаного управління Тетяна Глух взяла участь у зустрічі під керівництвом голови Великогаївської сільської ради Олега Кохмана.

На заході обговорили облаштування віддаленого робочого місця фахівця Фонду в ЦНАПІ громади, де мешканці зможуть отримувати ряд послуг у зручних і оптимізованих умовах обслуговування.

В зустрічі взяли участь велика кількість представників  надавачів соціальних послуг на території Тернопільського району та області.

Фото без опису

Олег Андрійович висловив щиру подяку всім присутнім за досягнення взаємної згоди на спільну плідну співпрацю в розвитку Великогаївської об’єднаної територіальної громади.

 

Безробітним - про важливість офіційного оформлення трудових відносин

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області проводить тісну співрацю із Тернопільським міськрайонним центром зайнятості щодо переваг оформлення трудових відносин. Мета таких заходів – донести до населення важливість легального працевлаштування та оплати праці, що є запорукою соціального захисту держави та гідного пенсійного забезпечення.

На таких семінарах слухачі різних вікових категорій, які перебувають у пошуках роботи, отримують детальні роз’яснення переваг офіційного працевлаштування та негативних наслідків нелегальної зайнятості як для самих найманих працівників і працедавців, так і загалом для суспільства.

На черговому семінарі спеціалісти Фонду звернули увагу присутніх на те, що недобросовісний роботодавець, уникаючи сплати внесків, позбавляє своїх працівників права на соціальний захист. Негатив нелегальної зайнятості полягає й у незарахуванні періодів роботи, за які не сплачені страхові внески, до страхового стажу, вимоги до якого після реформування пенсійного законодавства суттєво зросли та продовжуватимуть збільшуватися, отож нелегально працевлаштований працівник виявляється позбавленим можливості вчасно реалізувати своє право на пенсійне забезпечення.

Фото без опису

На завершення зустрічі учасники семінару отримали інформаційні буклети щодо переваг легальної зайнятості та електронних послуг Пенсійного фонду – Веб-порталу та смс-інформування.

 

Сплачені страхові внески – це гідна пенсія в майбутньому

Конституцією України визначено, що кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням гарантований соціальний захист громадян за рахунок страхових внесків.

Найчастіше при працевлаштуванні багато претендентів, втомлені від тривалого пошуку роботи, погоджуються на абсолютно будь-які умови, що пропонуються роботодавцями, аби отримати заповітне робоче місце. При цьому, абсолютно не звертаючи уваги на той факт, що ними не були підписані необхідні документи, і всі домовленості з роботодавцем проходять в усній формі.

Ні для кого не секрет, що деякі роботодавці навмисно нехтують правилами офіційного оформлення працівників. Найчастіше такі порушення фіксуються в сфері торгівлі, у сфері надання послуг населенню, охоронними організаціям і будівельними компаніями.

Але існують і переваги використання легальної праці і для роботодавців:

  • офіційно працевлаштовані працівники – це згуртований, злагоджений колектив із постійних, надійних, творчих та ініціативних особистостей, в якому всі працюючі спрямовуватимуть свої зусилля на покращення кінцевого результату роботи і збільшення прибутків;

  • гарантія матеріальної відповідальності працівника, праця якого передбачає обслуговування грошових, товарно-матеріальних цінностей та ін.;

  • трудова дисципліна;

  • можливість у судовому порядку відстоювати свої порушені права та законні інтереси;

  • можливість скористатися механізмом відшкодування державою витрат роботодавця по сплаті єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за кожного офіційно працевлаштованого працівника.

Офіційне оформлення працевлаштування є, в першу чергу, гарантією соціального захисту найманих працівників, кадрової стабільності та налагодженої роботи усіх учасників трудового процесу з метою досягнення позитивного результату. Водночас, для роботодавця - це і позитивний імідж та репутація надійного партнера, що є запорукою процвітання бізнесу та примноження прибутків.  

Працівникам, яким пропонують роботу без укладання трудового договору з оплатою праці «у конверті», перш, ніж погодитися на дану пропозицію, варто зважати на переваги офіційного працевлаштування, серед яких:

  • сплачені із заробітної плати страхові внески – це гідна пенсія в майбутньому, страхові виплати в зв’язку з тимчасовою непрацездатністю (оплата лікарняних листів, відпустки по вагітності та пологах), у зв’язку з настанням нещасного випадку на виробництві, у зв’язку з настанням безробіття;

  • можливість реалізувати свої здібності в продуктивній та творчій праці, проявити себе, закріпити за собою позитивну репутацію, а також мотивація до удосконалення навиків та перспектива кар’єрного зросту;

  • гарантії з боку роботодавця по дотриманню норм трудового законодавства: встановлення тривалості робочого часу, надання оплачуваної відпустки, створення належних умов праці на робочому місці, вирішення питань охорони праці і т.д.;

  • можливість захисту законом прав та інтересів працівників та розгляду трудових спорів, що виникають між працівником та роботодавцем, у судовому порядку.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Період, за який є заборгованість з ЄСВ, не зараховується до страхового стажу

Саме наявність необхідних років страхового стажу визначає право особи на пенсійне забезпечення.

Адже з 1 січня 2018 року для виходу на пенсію у віці 60 років необхідно мати 25 років страхового стажу.

Кожного року кількість років страхового стажу, необхідних для призначення пенсії за віком у 60 років, буде збільшуватися на один рік та з 1 січня 2028 року становитиме не менше 35 років.

Страховий стаж - це період, за який сплачувались внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, у розмірі не менше мінімального.

Для зарахування фізичним особам-підприємцям повного місяця до страхового стажу необхідно сплачувати єдиний соціальний внесок в сумі, не меншій мінімального страхового внеску (на сьогодні це 819,06 грн.), а також не забути подати річну звітність про нарахування єдиного внеску до територіальних органів ДФС. При цьому обов’язок сплати єдиного соціального внеску не залежить від факту отримання чи неотримання доходу від підприємницької діяльності.

Наголошуємо, що період, за який наявна заборгованість з єдиного соціального внеску, не буде зарахованим до страхового стажу до повного погашення боргу.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Онлайн можливості Пенсійного фонду

Пенсійний фонд України запровадив новий сервіс із надання електронних документів з підтвердженням QR-кодом. Послуга доступна для користувачів Веб-порталу Пенсійного фонду України, які увійшли на Портал за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Це сучасне нововведення дозволяє громадянам не виходячи з дому отримувати такі електронні документи:

  • довідку про доходи пенсіонера (загальний розмір призначеної пенсії);

  • довідку про доходи пенсіонера для призначення субсидій, що містить дані про розмір пенсії без урахування видів виплати;

  • індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5), що містить інформацію про страховий стаж, заробітну плату та сплату страхових внесків страхувальниками;

  • витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, що містить дані про статус застрахованої особи/отримувача страхової виплати; дані про набутий страховий стаж; відомості щодо нарахованої заробітної плати, що враховується для розрахунку страхових виплат та страхового стажу; відомості про особливі умови праці, про суми добровільних внесків; дані пенсійної справи; відомості про інші види загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Електронний документ з QR-кодом, підписаний електронним цифровим підписом Пенсійного фонду України, згідно з чинним законодавством, є аналогом паперового документа, підписаного відповідальною особою в органах Фонду.

 СМС-інформування

З травня 2018 року запроваджено СМС-інформування, яке включає в себе набір стандартних повідомлень щодо призначення, перерахунку, припинення або поновлення виплати пенсії, а також про накопичений страховий стаж та відповідно сплату страхових внесків роботодавцями. Сервіс орієнтований як на пенсіонерів, так і на громадян, які не досягли пенсійного віку.

Сервіс є безкоштовним і може бути корисним кожному.

по-перше, громадяни будуть оперативно проінформовані про всі зміни, які відбуваються в пенсійній справі;

по-друге, що є не менш важливо, для кожного працюючого це інструмент контролю за своїм роботодавцем. Адже щомісяця застрахована особа буде отримувати повідомлення про зарахований страховий стаж, який необхідний при призначенні пенсії. Відсутність повідомлення про нарахований страховий стаж є приводом для звернення до свого роботодавця для з‘ясування причин.

Для отримання СМС від Пенсійного фонду необхідно надати згоду одним з доступних способів:

  • або через веб-портал електронних послуг ПФУ з допомогою електронного цифрового підпису, де в особистому кабінеті заповнюються відповідні поля;

  • або через особисте звернення до органів Пенсійного фонду та заповнення заяви встановленого зразку.

Людмила Травіна

Начальник відділу обслуговування громадян у місті Тернополі

ТО УПФУ Тернопільської області

Легалізація заробітної плати – основа стабільного майбутнього

Нелегальна заробітна плата послаблює соціальний захист працівників, спричинює втрату страхового стажу для призначення пенсії та зменшує надходження до бюджетів та державних соціальних фондів. Здебільшого проблемним питанням щодо легалізації заробітної плати виникає у суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб, тобто підприємець, частково приховуючи виручку від реалізації товарів, робіт, послуг, виплачує доходи найманим працівникам, які не обліковані в бухгалтерських документах.Тому хотілося б звернутися до осіб, які мають намір працевлаштуватися або вже працевлаштовані у приватних підприємців. Вимагайте від них укладання з вами трудової угоди! Громадяни, які працюють без укладання трудового договору, позбавляють себе лікарняного, допомоги у разі отримання травми на виробництві, трудового стажу, пенсії, втрачають оплачувану відпустку. І навіть, коли вам надали таку трудову угоду, поцікавтеся чи перераховують за вас єдиний соціальний внесок.

Також нагадуємо, що наймані працівники можуть самі звернутися до органів Пенсійного фонду або зареєструватись на веб-порталі та отримати інформацію стосовно нарахованої заробітної плати та відрахувань до Пенсійного фонду.Відповідно до діючого пенсійного законодавства встановлена пряма залежність розмірів пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. Тобто, у страховий стаж при виході на пенсію враховуються тільки ті періоди, у яких відбувалось нарахування та за які повністю сплачені страхові внески із заробітної плати у сумі не меншій мінімального страхового внеску (з 01.01.2018 розмір мінімальної заробітної плати складає 3723,00 грн. та відповідно розмір мінімального страхового внеску - 819,06 грн). Варто зазначити, що офіційне оформлення працевлаштування є гарантією соціального захисту працівника та основи його стабільного майбутнього!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

Залежність стажу від сплати внесків

З 1 січня 2018 року, відповідно до Закону України № 2148 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», підвищено необхідний страховий стаж для призначення пенсії за віком – до 25 років. З кожним наступним роком додаватиметься ще один рік; таким чином у 2019 році необхідно вже буде мати 26 років, у 2020 році – 27 років і так далі.

Відповідно до нині діючого пенсійного законодавства встановлена пряма залежність розмірів пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. Тобто у страховий стаж при виході на пенсію враховуються тільки ті періоди, у яких відбувалось нарахування та за які повністю сплачені страхові внески із заробітної плати у сумі не меншій мінімального страхового внеску. Зарахування страхового стажу здійснюється пропорційно сплаченим страховим внескам.

Фізичні особи – підприємці, які перебувають на загальній системі оподаткування, повинні сплачувати ЄСВ в розмірі 22% від суми доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць. У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов’язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Для фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.Мінімальний страховий внесок з 1 січня 2018 року складає 819,06 грн. на місяць (3723,00 грн.х22%)
Платниками єдиного соціального внеску є також особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності .

Базою нарахування єдиного внеску для таких платників є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.
При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такий платник зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом про ЄСВ. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Тобто визначення бази нарахування єдиного внеску для зазначених платників у разі відсутності доходу (прибутку) у звітному році є обов’язковим.

З 01.01.2018 р. особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

День Пенсійного фонду у Байковецькій ОТГ

Фахівці Тернопільського об’єднаного управління провели День Пенсійного фонду у селі Байківці. Метою таких заходів є наближення послуг до людей, надання консультацій та роз’яснень щодо пенсійного забезпечення безпосередньо на місці проживання громадян.

Під час спілкування спеціалісти об’єднаного управління запропонували відвідувачам активніше долучатися до дистанційних форм обслуговування громадян, зокрема, скористатися можливостями Веб-порталу Пенсійного фонду України.

Фото без опису

Також представники Фонду повідомили учасникам заходу, що Пенсійним фондом України запроваджено механізм інформування громадян за допомогою смс-розсилок. Відтепер всі пенсіонери, які бажають отримувати повідомлення в такий спосіб, можуть засобами мобільного зв’язку дізнатися про тривалість свого страхового стажу, суму призначеної пенсії та дату її виплати, результати проведеного перерахунку пенсії, поновлення пенсійної виплати та строк припинення виплати пенсії, а застраховані особи – довідатись про сплату страхових внесків. За допомогою смс-повідомлень пенсіонерам, за потреби, надсилатимуться запрошення відвідати орган Пенсійного фонду України для підтвердження або з’ясування необхідних даних.

Про легалізацію зайнятості - тимчасово непрацюючим громадянам

Спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області взяли участь у черговому семінарі для тимчасово безробітних в Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості.

Фахівці Фонду розповіли присутнім про переваги легальної зайнятості, акцентуючи увагу на залежності розміру пенсії від страхового стажу та заробітної плати. Учасникам зустрічі були надані роз’яснення стосовно набуття страхового стажу, необхідного для призначення пенсії, шляхом укладення договору добровільного страхування.

Фото без опису

На закінчення семінару організатори заходу відповіли на запитання присутніх та зазначили, що контролювати дані про заробітну плату та страховий стаж можна за допомогою Веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України та нової послуги – смс-інформування.

 

Флешмоб “Без легальної заробітної плати – пенсії не будеш мати”

Спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області провели на центральній вулиці міста флешмоб: “Без легальної заробітної плати – пенсії не будеш мати ”.

Своєю акцією фахівці Фонду поінформували мешканців міста про те, що отримуючи заробітну плату у конверті, вони позбавляють себе гідної пенсії, соціальних виплат та гарантій в майбутньому.

Фото без опису

За допомогою яскравих плакатів організатори заходу звернули увагу громадян на необхідність вже зараз відстоювати свої права – вимагати від роботодавців офіційного оформлення трудових відносин та сплати єдиного соціального внеску з усієї суми отриманого заробітку.

 

Якщо банк, в якому Ви одержували пенсію припинив свою діяльність

Згідно зі статтею 47 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсія виплачується щомісяця у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 10 і 12 Порядку проведення конкурсного відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1231, переможцями конкурсу визначаються претенденти, які відповідають вимогам пунктів 3 і 7 цього Порядку. На підставі рішення (протокол) конкурсної комісії про визначення переможців конкурсу Пенсійний фонд України укладає з банками-переможцями відповідні договори.

Зазначеними договорами встановлено підстави для дострокового розірвання договору, зокрема, на підставі оприлюднення в установленому порядку рішення конкурсної комісії про припинення банком виконання функцій уповноваженого банку.

У такому випадку управління Пенсійного фонду припиняє перерахування коштів на поточні рахунки пенсіонерів, відкриті в такому банку, а до надходження заяви про виплату пенсії через установу іншого банку виплату пенсії буде переведено на поштове відділення за місцем проживання пенсіонера без подання заяви.

Людмила Радковська

Начальник відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій №1 у м.Тернополі

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Переваги офіційного працевлаштування та недоліки отримання нелегальної зарплати

Заробітна плата не лише поєднує інтереси працівників, роботодавців та держави, а й безпосередньо впливає на рівень життя населення. Водночас, на сьогодні роботодавці пропонують два види оплати праці, один з них — офіційний, де оформлений найманий працівник має державний захист від незаконного звільнення, безпечні здорові умови праці, гарантоване право на відпочинок, страховий стаж та можливість при досягненні пенсійного віку мати гідне пенсійне забезпечення. Другий – це заробітна плата в “конверті”, де роботодавці, уникаючи сплати податків та внесків до пенсійного, державного та місцевого бюджетів, позбавляють працівників соціального захисту, а саме: оплати лікарняних, відпусток, зарахування періоду роботи до страхового стажу, інших пільг, серед яких нарахування субсидій за оплату житлово-комунальних послуг.
        Важливо пам’ятати, що розмір пенсії є похідною від розміру легально нарахованої заробітної плати, з якої сплачено єдиний соціальний внесок, та тривалості страхового стажу .

Працівник, який отримує зарплатню в «конверті», не має жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати та страхового стажу. Тому працюючим громадянам, необхідно подбати про себе вже сьогодні: вимагати від роботодавця офіційного працевлаштування та нарахування заробітної плати у розмірі, що відповідає нормам діючого трудового законодавства.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

До відома фізичних осіб-підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність

З 1 січня 2004 року Законом України від 09.07.2003 №1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” введено термін “страховий стаж” - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісячно сплачують страхові внески в сумі, не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Для зарахування фізичним особам – підприємцям повного місяця до страхового стажу, підприємець повинен нарахувати та сплатити єдиний соціальний внесок в сумі не менше, ніж мінімальний страховий внесок, що визначається як добуток мінімального розміру заробітної плати, яка на сьогодні складає 3723 грн., та ставки внеску (22%), відповідно мінімальний внесок складає 819,06 грн. на місяць та подати річну звітність до органів Державної фіскальної служби.

Формула розрахунку пенсій встановлює пряму залежність розміру пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого сплачувалися внески до Пенсійного фонду
Таким чином, чим більший страховий стаж та заробіток, з якого сплачені внески до Пенсійного фонду, тим більша пенсія буде в майбутньому!

Нарахований за звітний період (місяць) ЄСВ до сплати за найманих осіб також не може бути меншим за розмір мінімального страхового внеску (819,06 грн.). Якщо нарахована заробітна плата найманих працівників менша мінімально встановленої заробітної плати за такий період, то роботодавець зобов’язаний донарахувати ЄСВ до мінімального страхового внеску.

Звертаємо Вашу увагу, у разі несплати або несвоєчасної сплати єдиного внеску, виникає борг, відповідно, період, за який наявний борг, не буде зараховано до страхового стажу.

Шановні фізичні особи-підприємці дбайте про свій страховий стаж сьогодні, розрахуйтесь з боргами по страхових та єдиному внесках!

Не будьте байдужі до себе, не позбавляйте себе соціальних гарантій та забезпеченої старості!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Співпраця з Тернопільським міськрайонним ценром зайнятості

Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області тісно співпрацює з Тернопільським міськрайонним центром зайнятості.

Основні завдання такої співпраці - проведення інформаційно-роз'яснювальних заходів з безробітними щодо важливості легальної зайнятості.

Спеціалісти об’єднаного управління на таких зустрічах наголошують присутнім, що в умовах сьогодення нагальним стає питання щодо забезпечення дотримання соціальних гарантій, в першу чергу – легалізації заробітної плати. Дуже важливо, щоб громадяни усвідомили, що їх згода отримувати зарплату «в конвертах» позбавляє їх соціального захисту, права на гідні умови праці та відпочинку. Перш за все, самі працівники мають бути зацікавлені в тому, щоб працювати офіційно. В кінцевому результаті від приховування зарплати страждають саме вони. Адже, отримуючи заробітну плату в «конвертах», людина залишається соціально незахищеною у майбутньому, особливо в пенсійному віці. Розмір пенсії в майбутньому – це похідна від заробітної плати сьогодні.

Також фахівці Фонду розповіли учасникам заходу  про те, як дистанційно отримувати послуги Пенсійного фонду через Веб-портал та за допомогою смс-інформування, адже це зручна можливість здійснювати постійний контроль за даними, що впливають на пенсійні права.                                                                           

 

Легальна зайнятість - шлях до забезпечення правової та соціальної захищеності суспільства

В умовах сьогодення нагальним стає питання забезпечення дотримання соціальних гарантій, а саме: легалізація зайнятості та погашення заборгованості з виплати заробітної плати. «Тіньова» зайнятість, зарплата «в конвертах» – проблемні явища, що нині залишаються актуальними. Адже використання найманої праці без оформлення трудових відносин містить у собі багато негативних моментів, що суттєво впливають на якість життя людини.

Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі  настання безробіття з незалежних від них обставин, а також в інших випадках, передбачених законом. 

Легальна трудова діяльність – це основа соціальної захищеності працюючого населення. Погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики, пов’язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.  Відсутність належним чином оформлених трудових відносин позбавляє працівників: захисту від незаконного звільнення; отримання вихідної допомоги у разі звільнення за ініціативою роботодавця, втрату страхового стажу для отримання соціальних виплат, в тому числі і допомоги по безробіттю;  цілої низки інших прав і соціальних гарантій передбачених чинним законодавством.

Для роботодавця нелегальна праця може принести нестабільність у його діяльності, плинність кадрів зумовить необхідність постійного навчання нових працівників, відсутність відповідальності працівника, можливість безкарного заподіяння матеріальної шкоди, шкоди діловій репутації, неналежне виконання трудових обов'язків.

Використання прихованих трудових відносин призводить врешті-решт до зменшення надходжень до бюджету держави, а відтак і зменшення джерел ресурсів для соціальних виплат. Згідно зі ст. 1 Закону України «Про зайнятість населення» зайнятість – це діяльність громадян, пов’язана із задоволенням особистих та суспільних потреб і така, що, як правило, приносить їм дохід у грошовій або іншій формі.

Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю та можливість заробляти собі на життя працею, яку вільно обирає або на яку вільно погоджується. Тому ніхто не може позбавити людину права самостійно вирішувати, що важливіше – жити сьогоденням, надаючи перевагу тимчасовим сумнівним «вигодам», або ж мати впевненість у завтрашньому дні, отримуючи надійні соціальні гарантії.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення

наповнення бюджету фінансово-економічного відділу

 

Пенсійна і ЄСВ-звітність: виправляємо помилки в персональних даних

Помилки в персональних даних, яких припустилися в пенсійній або ЄСВ-звітності, можуть згодом обернутися неприємностями як для самого роботодавця-страхувальника, так і для застрахованої особи. Саме тому такі помилки потрібно обов’язково виправляти.

Умовно такі помилки можна поділити на два види: несумові помилки (коригування персональних даних або їх доповнення) і помилки в сумових показниках (база нарахування ЄСВ, сума ЄСВ).

Перелічимо реквізити, при заповненні яких страхувальники найчастіше допускають несумові помилки:

— громадянство особи (реквізит «Громадянин України»);

— код категорії застрахованої особи (реквізит «Код категорії ЗО»);

— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, що мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта) (реквізит «Податковий номер або серія та номер паспорта»);

— П. І. Б. застрахованої особи (реквізит «Прізвище, ім’я, по батькові ЗО»);

— кількість календарних днів перебування в трудових/цивільно-правових відносинах (дата початку/закінчення трудових/цивільно-правових відносин), тимчасової непрацездатності, відпусток без збереження зарплати і у зв’язку з вагітністю та пологами;

— код підстави для обчислення стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (спеціальний стаж) (реквізит «Код підстави для обліку спецстажу») тощо.

Важливо! Порядок виправлення помилки в персональних даних залежить від періоду, в якому її припустилися.

У звітних періодах до 2010 року, у звітних місяцях 2010 року, або у звітних місяцях починаючи із січня 2011 року.

Річ у тому, що облік застрахованих осіб та персоніфікований облік відомостей про суми заробітної плати (доходу) і страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за період до 1 січня 2010 року ведеться згідно з Порядком № 7-6* Питання про подання звіту в органи ПФУ за звітний період з 1 січня 2010 року до 1 січня 2011 року і про виправлення помилок у цих періодах регулює Порядок № 26-1**. А на сьогодні формування і подання страхувальниками звіту про суми нарахованого ЄСВ здійснюються згідно з Порядком № 435***.

* Затверджений постановою правління ПФУ від 10.06.2004 р. № 7-6.

** Затверджений постановою правління ПФУ від 05.11.2009 р. № 26-1.

*** Затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435.

Розглянемо, як діяти бухгалтерові, якщо він виявив помилку, якої припустилися в у звітних періодах до 2010 року.

При виправленні несумової помилки в пенсійній звітності, поданій за звітні періоди до 2010 року, керуємося Порядком № 7-6.

Незважаючи на те, що цей документ скасований, його використовують при виправленні помилок, яких припустилися за періоди до 2010 року (див. п. 2 постанови № 25-2****).

**** Постанова правління ПФУ від 03.12.2013 р. № 25-2.

Щоб виправити несумову помилку (помилку в П.І.Б. застрахованої особи, реєстраційному номері облікової картки платника податків (ідентифікаційному номері)), роботодавець:

- по-перше, подає до відповідного територіального органу ПФУ заяву в довільній формі з проханням провести перевірку у зв’язку з виявленою помилкою в персональних даних працівника за періоди до 2010 року;

- по-друге, за результатами проведеної перевірки заповнює необхідні коригуючі та/або скасовуючі документи за виявленими недостовірними даними про застраховану особу, форму ІНДАНІ «Індивідуальні відомості про застраховану особу» з відповідною відміткою.

Зауважте, що на підставі:

— форми ІНДАНІ з відміткою «коригуюча» в системі персоніфікованого обліку відбувається технологічна заміна попередньо накопичених відомостей в обліковій картці особи на актуальні відомості;

— форми ІНДАНІ з відміткою «скасовуюча» недостовірні відомості облікової картки вилучаються з переліку актуальних для використання, але залишаються в електронному архіві для збереження історії звітності.

Важливо! Якщо некоректними виявилися такі ключові реквізити первинного звіту, як код страхувальника, звітний рік, номер облікової картки застрахованої особи, код категорії застрахованої особи, код підстави для спеціального стажу, то страхувальник одночасно подає «скасовуючу» (повністю повторює всі раніше відображені відомості стосовно застрахованої особи) і «коригуючу (початкову)» (зазначає правильні відомості про застраховану особу) форми ІНДАНІ;

- по-третє, заповнені форми ІНДАНІ супроводжує ярликом-розпискою і подає до відповідного територіального органу ПФУ.

Тетяна Сатурська

Заступник начальника відділу адміністрування, супроводження

інформаційних систем, електронних реєстрів та

захисту інформації

 

Фізичним особам-підприємцям

З 01 січня 2018 року страховий стаж, необхідний для призначення пенсії, складає 25 років і надалі він буде збільшуватиметься. Для тих, хто досягне пенсійного віку в 2019 році – це 26 років, у 2020 році – 27 років і так до 2028 року, коли необхідний для призначення пенсії страховий стаж становитиме 35 років.

Для зарахування страхового стажу фізичним особам – підприємцям, у тому числі «спрощенцям», необхідно своєчасно сплачувати єдиний соціальний внесок та подавати річну звітність до органів фіскальної служби.

Дані звітності про дохід підприємця та сплату єдиного внеску завантажуються до системи персоніфікованого обліку Пенсійного фонду та в подальшому використовуються для призначення пенсії, допомоги в центрі зайнятості та інших соціальних виплат.
        Згідно діючого законодавства фізичні особи – підприємці зобов’язані сплачувати єдиний внесок в розмірі не меншому ніж 22% від мінімальної зарплати, яка на сьогодні складає 3723 грн, відповідно мінімальний страховий внесок – 819 грн. 06 коп на місяць. Максимальна величина доходу, яка підлягає оподаткуванню, з 1 січня поточного року складає 55 845 грн, відповідно сума нарахованого єдиного внеску – 12 285,90 грн.

Підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування, з 1 січня 2017 року зобов’язані сплачувати єдиний внесок щоквартально в розмірі 22% від суми отриманого доходу, але не менше ніж мінімальний страховий внесок за кожен місяць, навіть у разі відсутності доходу.

Термін сплати єдиного внеску, нарахованого за звітний квартал, – до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом. У разі несплати або несвоєчасної сплати єдиного внеску, виникає недоїмка, на яку нараховуються фінансові санкції.

Наявність недоїмки зі сплати страхових або єдиного внесків не дозволяє зарахувати до страхового стажу періоди роботи в повному обсязі, і приватний підприємець ризикує залишитися без права на отримання пенсії та інших соціальних виплат.

Тому закликаємо усіх приватних підприємців: розрахуйтеся з боргами по страхових та єдиному внесках! Це забезпечить вам право на отримання пенсійних виплат та інших соціальних допомог.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Розпочалася виплата пенсій за поточний місяць

Четвертого вересня, відповідно до законодавства, розпочалася виплата пенсій за поточний місяць, яка триватиме по 25 вересня включно. Потреба коштів на вересень 2018 року на виплату пенсій та соціальної допомоги пенсіонерам становить 160 млн. 531,7 тис.грн.

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь