Великогаївська громада
Тернопільська область, Тернопільський район

2017 рік

Отримали приз, що з оподаткуванням?

У Тернопільській ОДПІ нагадали, що згідно з Податковим кодексом, до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб включаються, зокрема, доходи у вигляді виграшів, призів.

Умови оподаткування виграшів та призів зазначено у п.170.6 ст.170 Кодексу. Так, податковим агентом-оператором лотереї у строки, визначені Податковим кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку на доходи фізосіб, нарахованого за ставкою 18%, із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею, та військового збору – 1,5 %.

З нового року й нова декларація

Тернопільська ОДПІ нагадує, що відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 6 червня 2017 року №556 (далі – Наказ №556) форму податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація) та інструкцію щодо її заповнення викладено у новій редакції.

З 1 січня 2018 року фізичні особи, які згідно з Податковим кодексом України зобов’язані та/або мають право подати декларацію здійснюють свій обов’язок та/або реалізують таке право за формою декларації, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 2 жовтня 2015 року №859 у редакції Наказу №556.

Відповідно до змін, в декларації передбачено внесення відомостей до категорії платників щодо осіб, які припинили підприємницьку діяльність протягом звітного (податкового) року, шляхом зазначення позначки «V» та визначення дати прийняття рішення про припинення. Такі декларації є ліквідаційними для даної категорії платників податків. Слід зазначити, що цю позначку повинні зазначати лише особи, які прийняли рішення про припинення у звітному році, тобто дата прийняття рішення не повинна бути менше ніж 01.01.2017 та більше ніж 31.12.2017.

Більш детально про зміни, які відбулися у додатках та приклади заповнення оновленої декларації, йдеться у листі ДФС України від 18.12.2017 №35310/7/99-99-13-01-03-17 «Про декларування доходів фізичними особами».

 

У Центр обслуговування платників Тернопільської ОДПІ

звернулось більш як 265 тисяч громадян

Для зручності платників податків в Тернопільській об’єднаній ДПІ функціонує Центр обслуговування платників, фахівці якого надають адміністративні, консультаційні та інформаційні послуги, здійснюють прийом звітності та вхідної кореспонденції.

Станом на сьогодні, тут можна отримати 17 видів безоплатних адміністративних послуг.

Так, протягом січня-листопада 2017 року фахівцями Центру – надано 47 869 адміністративних послуг.

За цей період видано 21 753 картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків. Також, надано 4 014 витягів з реєстру платників єдиного податку, 2 539 підприємців зареєструвались платниками-«спрощенцями». Крім того, фахівцями інспекції зареєстровано 4 298 книгу обліку доходів та книг обліку доходів і витрат платників єдиного податку, 3 324 книг обліку розрахункових операцій. Видано 8 928 відомостей з Держреєстру фізосіб-платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків.

Нагадуємо, що Центр обслуговування платників знаходиться за адресою: вул. Білецька, 1. Телефон для довідок: 43-46-10.

За матеріалами Тернопільської ОДПІ

Тернопільські підприємці обирають електронну звітність

Як повідомили у відділі електронних сервісів та звітності Тернопільської ОДПІ, у листопаді 2017 року прийнято 20374 документи податкової звітності та звітності по єдиному внеску (звітності по ЄВ 7387 документів).

Досягнуто показника подання звітності засобами телекомунікаційного зв’язку по всіх звітних документах – 86,5 %.

За матеріалами Тернопільської ОДПІ

Єдиний внесок з нового року - «новий»

З 1 січня 2018 року фізичні особи-підприємці, в тому ж числі ті, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, особи, які проводять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, які не відносяться до осіб, що підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню з інших підстав – зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом. Про це нагадали у Тернопільській ОДПІ.

Також, платники єдиного податку 1 групи втрачають право на сплату ЄВ в сумі не менше 0,5 мінімального страхового внеску. Відтак, зобов'язані будуть сплачувати його в розмірі, не меншому ніж мінімальний страховий платіж, тобто, на загальних підставах.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

Оподаткування подарунків до Миколая

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується Податковим кодексом України. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається вартість дарунків, якщо їх вартість не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі (у 2017 році – 800 грн). Про це проінформували у Тернопільській ОДПІ.

Водночас пп. «е» пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий таким платником як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу), у вигляді, зокрема, вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни.

Якщо додаткові блага надаються у негрошовій формі, сума податку об'єкта оподаткування обчислюється за правилами, визначеними Кодексом.

Відповідно до п. 164.5 ст. 164 Кодексу під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою:

К = 100 : (100 – Сп),

де К – коефіцієнт;

Сп – ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 %, визначену в ст. 167 Кодексу.

Відповідно до Довідника ознак доходів, наведеного у додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ), вартість дарунків, яка не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, відображається в податковому розрахунку за ф. N 1ДФ під ознакою доходу «160».

При цьому, якщо вартість дарунка перевищує вказаний розмір, то сума такого перевищення відображається у податковому розрахунку ф. N 1ДФ під ознакою доходу «126» як додаткове благо.

Враховуючи викладене, якщо вартість дарунка, який надається платнику податків, не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, то вона не є об'єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб.

У разі якщо вартість дарунка перевищує вказаний розмір, то сума такого перевищення оподатковується податком на доходи фізичних осіб як додаткове благо з урахуванням положень п. 164.5 ст. 164 Кодексу.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

Про право громадян на доступ до публічної інформації

У Тернопільській ОДПІ звертають увагу громадян, що Закон України від 13.01.2011 №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі – Закон №2939) визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом №2939, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Відповідно до п.1 ст.2. Закону №2939 метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб’єктів владних повноважень та створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації, у тому числі і до публічної інформації про діяльність органів Державної фіскальної служби України (далі – ДФС України).

Так, згідно із п.4.1 розділу IV наказу Міністерства фінансів України від 20.11.2014 №1154 «Про затвердження Типового порядку організації роботи та взаємодії між структурними підрозділами органів Державної фіскальної служби при розгляді запитів на отримання публічної інформації» зі змінами та доповненнями, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 08.12.2014 за №1573/26350, доступ до публічної інформації про діяльність органів ДФС України забезпечується шляхом:

1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації:

• в офіційних друкованих виданнях;

• на офіційному веб-порталі ДФС України, субсайтах територіальних органів ДФС України;

• на інформаційних стендах у приміщеннях органів ДФС України;

• будь-яким іншим способом;

2) надання інформації за запитами на інформацію.

Нагадуємо, що відповідно до п.1 ст.20 Закону №2939 розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Чи потрібно юрособі ставити печатку на паперовій звітності?

У Тернопільській ОДПІ інформували, що відповідно до абзацу першого п.46.1 ст.46 Податкового кодексу України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі – податкова декларація) – документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених Кодексу) в податкову інспекцію у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування чи сплата податкового зобов’язання.

Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов’язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.

Одним з обов’язкових реквізитів податкової декларації є, зокрема, підписи посадових осіб платника податку, визначених ПКУ, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Враховуючи наведене, підписи посадових осіб юридичної особи у податковій звітності, яка надається у паперовій формі скріплюються печаткою за її наявності у такої юридичної особи.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Маєте нову земельну ділянку – відкоригуйте звітність

Якщо платник податку на поточний рік подав звітну декларацію за земельні ділянки, а протягом року отримав право власності або користування на іншу земельну ділянку у тому ж населеному пункті, то такий платник має надати уточнюючу декларацію

У Тернопільській ОДПІ нагадують, що платники за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня.

Платники повинні не пізніше 20 лютого поточного року подати в органи фіскальної служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов’язку подання щомісячних декларацій. 

Платник має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, чим звільняється від обов’язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого.

За нововідведені земельні ділянки платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

У разі зміни протягом року об’єкта чи бази оподаткування платник подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни.

У разі виникнення необхідності після граничного строку подання декларації здійснити уточнення податкового зобов’язання або уточнити дані минулих податкових періодів надається уточнююча декларація.

Уточнююча декларація заповнюється з врахуванням даних останньої поданої декларації за рік, що уточнюється.

Отже, якщо платник податку на поточний рік подав звітну декларацію за земельні ділянки, що перебувають у його власності або користуванні, а протягом року отримав право власності або користування на іншу земельну ділянку у тому ж населеному пункті, то такий платник має надати уточнюючу декларацію за місцезнаходженням таких земельних ділянок з урахуванням показників останньої поданої декларації за рік, що уточнюється, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним (в якому відбулися зміни).

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Внесення змін у дані платника

Довідка за формою 34-ОПП видається у податковій інспекції юридичним особам, їх відокремленим підрозділам, самозайнятим особам (адвокатам, нотаріусам та ін.), відомості щодо яких не містяться у Єдиному державному реєстрі. Про це нагадали у Тернопільській ОДПІ.

Також, у разі внесення змін у дані, що вказуються у довідці за формою №34-ОПП (найменування (прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання платника податків, керівника, податкової інспекції, в якій платник податків перебуває на обліку, тощо), довідка за формою №34-ОПП підлягає заміні.

Для отримання нової довідки, платники подають до інспекції за основним місцем обліку звернення із зазначенням причин заміни та доданою до нього старою довідкою. Взамін, протягом двох робочих днів після такого звернення, фахівці інспекції видають (надсилають) цьому платнику нову довідку.

У такому ж порядку видається дублікат довідки замість зіпсованої чи втраченої або копія довідки. У разі втрати довідки, нова довідка видається за заявою платника податків, в якій надаються пояснення і викладаються обставини втрати довідки або до якої додані документи, що підтверджують факт втрати довідки.

Про видачу кожної довідки за формою №34-ОПП робиться запис у журналі за формою №14-ОПП, а відповідний запит зберігається у реєстраційній частині облікової справи платника податків.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Оновлено документи для оформлення електронного ключа

У Тернопільській ОДПІ інформували, що внесено зміни до Регламенту Акредитованого центру сертифікації користувачів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС та затверджено нові форми реєстраційних документів.

А саме, наказом Інформаційно-довідкового департаменту ДФС  від 29.11.2017 №150 «Про затвердження форм реєстраційних документів для отримання послуг електронного цифрового підпису» затверджено наступні нові форми реєстраційних документів:

Договір про надання послуг електронного цифрового підпису;

Реєстраційна картка (для фізичної особи);

Реєстраційна картка (для юридичної особи);

Додаток до Реєстраційної картки;

Заява про зміну статусу посиленого сертифіката відкритого ключа;

Додаток до заяви про зміну статусу посиленого сертифіката відкритого ключа.

Нові форми реєстраційних документів для отримання послуг електронного цифрового підпису набувають чинності з 11 грудня 2017 року.

Форми реєстраційних документів попереднього зразка будуть прийматися віддаленими пунктами реєстрації користувачів АЦСК ІДД ДФС до 08 грудня 2017 року включно.

Переглянути Зміни №5 до Регламенту АЦСК ІДД ДФС можна тут». Завантажити актуальні форми реєстраційних документів для отримання послуг електронного цифрового підпису можна у розділі «Реєстрація користувачів».

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10, 23-53-61.

 

З нового року для фермерів єдиний внесок буде по-іншому

У Тернопільській ОДПІ повідомили, що до платників єдиного внеску (Далі – ЄВ) з 1 січня 2018 року будуть належати члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.

На сьогодні, відповідно до статті 10 Закону про єдиний внесок, члени фермерського господарства визначаються як особи, які можуть добровільно сплачувати внески.

Крім того, члени фермерських господарств з нового року будуть звільнятись від сплати ЄВ за себе, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.

З 1 січня 2018 року члени фермерських господарств зобов’язані сплачувати ЄВ, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується внесок.

Зазначена норма передбачена п. 22 ст. 13 Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 р. № 2148-УІІІ, яким внесено зміни до Закону про ЄСВ.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10, 52-12-27.

 

Земля в оренді: чи залишиться пільга?

У Тернопільській ОДПІ інформували, чи збережеться пільга при здачі земельної ділянки в оренду.

Так, якщо платники земельного податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Податок на доходи фізичних осіб за ставками 0%, 5% та 18%: коли й кому?

У Тернопільській ОДПІ нагадали, що за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковуються:

- об'єкти спадщини, що успадковуються членами сім'ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення;

- вартість власності у вигляді об’єктів рухомого та нерухомого майна, готівки або коштів, що успадковуються особою, яка є інвалідом I групи або має статус дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, та вартість власності у вигляді об’єктів рухомого та нерухомого майна, що успадковуються дитиною-інвалідом;

- грошові заощадження, поміщені до 02.01.92р. в установи Ощадного банку СРСР та державного страхування СРСР, що діяли на території України, а також у державні цінні папери (облігації Державної цільової безпроцентної позики 1990 року, облігації Державної внутрішньої виграшної позики 1982 року, державні казначейські зобов'язання СРСР, сертифікати Ощадного банку СРСР) та грошові заощадження громадян України, поміщені в установи Ощадного банку України та колишнього Укрдержстраху протягом 1992 - 1994 років, погашення яких не відбулося, що успадковуються будь-яким спадкоємцем;

За ставкою 5% оподатковується:

- вартість будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення.

Нульова ставка оподаткування буде застосовуватись тільки до об’єктів спадщини, отриманих після 01.01.2017 року.

Ставка 18% застосовується:

- для будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцем від спадкодавця-нерезидента, та будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцем-нерезидентом від спадкодавця-резидента.

Зазначена норма передбачена п. 174.2 ст. 174 Податкового кодексу України.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Для переходу на єдиний податок – своєчасно подайте заяву

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку першої – третьої груп здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 – 298.1.4 п.298.1 ст.298 Податкового кодексу України. Про це інформували у Тернопільській ОДПІ.

Суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу.

Перелік відомостей, які зазначаються суб’єктом господарювання у заяві про перехід на спрощену систему оподаткування визначено п.298.3 ст.298 Кодексу.

До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Таким чином, останнім днем подання заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування з 1 січня 2018 року та розрахунку доходу за попередній календарний рік є 15 грудня 2017 року.

Здійснити перехід на спрощену систему оподаткування суб’єкт господарювання може один раз протягом календарного року.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Як подають звітності профспілкові організації?

У Тернопільській ОДПІ нагадують, що відповідно до Податкового кодексу (далі – ПКУ) до неприбуткових організацій, які відповідають вимогам п.133.4 ст.133 ПКУ і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об’єднання.

Для професійних спілок, їх об’єднань та організацій профспілок передбачено подання звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації лише у разі порушень вимог п.133.4 ст.133 ПКУ (п.46.2 ст.46 ПКУ).

Норма п.46.2 ст.46 ПКУ стосовно подання професійними спілками, їх об’єднаннями та організаціями профспілок звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації лише у разі порушень вимог п. 133.4 ст. 133 ПКУ вперше застосовувалась за результатами звітування за 2016 рік.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

«Загальники» сплачений єдиний внесок за звітний рік включають до витрат наступного

Об'єктом оподаткування доходів, отриманих підприємцем на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю фізичної особи-підприємця. Про це нагадали в Тернопільській ОДПІ.

До витрат, зокрема, належать суми податків, зборів, які пов'язані з проведенням господарської діяльності такої фізичної особи - підприємця (крім ПДВ для фізичної-особи —підприємця, зареєстрованого як платник ПДВ, та акцизного податку, податку на доходи фізичних осіб з доходу від господарської діяльності, податку на майно); суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом; платежі, сплачені за одержання ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності фізичною особою - підприємцем, одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, які пов'язані з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця.

Фізичні особи - підприємці зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік на підставі даних річної податкової декларації, до 10 лютого наступного року.

Фізична особа - підприємець, без використання праці найманих працівників, формує та подає звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування сама за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є календарний рік.

Оскільки, підприємці на загальній системі оподаткування сплачують єдиний внесок за звітний рік до 10 лютого наступного року після подання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску, то сума сплаченого єдиного внеску за звітний рік включається до складу витрат наступного року.

Зазначена норма передбачена п. 177.2, п.п. 177.4.3 ст. 177 Податкового кодексу України, ст. 9 Закону України від 08.07.10 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», п. 2 розд. III «Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженого наказом МФУ від 14.04.2015 № 435.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Для отримання податкова знижка залишилось менше місяця

Тернопільська ОДПІ інформує, що відповідно до Податкового кодексу, сума податку на доходи фізичних осіб, що має бути повернена платнику цього податку, зараховується на його банківський рахунок, відкритий у будь-якому комерційному банку, або надсилається поштовим переказом на адресу, зазначену в декларації, протягом 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації.

Нагадуємо, що для отримання податкової знижки за 2016 рік у громадян залишилось менше місяця!

Згідно з Кодексом, якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.

Докладніші консультації – у Центрі обслуговування платників та за телефоном: 43-46-10.

 

Успішним бізнесменом можна стати вже у 16 років

У відділі реєстрації та обліку платників Тернопільської ОДПІ повідомили, що за певних умов особі, яка досягла шістнадцяти років і бажає займатися підприємницькою діяльністю, може бути надана повна цивільна дієздатність. Це дозволяє ст. 35 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ).

Так, за наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі, особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.

При цьому, повна цивільна дієздатність, надана громадянину, поширюється на усі цивільні права та обов’язки.

Зазначимо, що цивільною дієздатністю громадянина є його здатність своїми діями набувати для себе цивільних прав і самостійно їх здійснювати, а також здатність своїми діями створювати для себе цивільні обов’язки, самостійно їх виконувати та нести відповідальність у разі їх невиконання.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Ви запитували у податковій:

Підприємець єдиного податку на одній торговій точці продає технічно складні побутові товари, на які зараз потрібно використовувати РРО, а на іншій – дрібні господарські товари (ножі, гайки, болти та фарбу). Чи на кожну із цих точок потрібен касовий апарат?

У Тернопільській ОДПІ наголосили, якщо підприємець (незалежно від системи оподаткування) здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту, лише в одній з торгових точок із декількох, то така особа зобов’язана проводити розрахункові операції із застосуванням РРО на усіх торгових місцях (об’єктах).

Зокрема, слід застосовувати РРО або розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій на всіх інших господарських одиницях незалежно від асортименту товарів. Адже, законодавством передбачені вимоги до платника податків – суб’єкта господарювання, а не до його торгових точок.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

«Єдинник» продає вживану техніку: чи потрібен касовий апарат?

У Тернопільській ОДПІ зазначили, що винятків щодо можливості незастосування РРО для технічно складних товарів, які були раніше у використанні, нормативно-правовими актами не передбачено.

Таким чином, у разі торгівлі фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку технічно складними побутовими товарами, що були раніше у використанні, незалежно від їх гарантійного строку експлуатації, розрахунки мають проводитись із застосуванням РРО.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

 

Ви запитували у податковій: звітність профспілок

Чи потрібно буде профспілковій організації, що має статус неприбутковості за підсумками 2017 року, подавати звіт про використання доходів неприбуткової організації та фінзвітність?

У Тернопільської ОДПІ нагадують, що змінами внесеними до п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу Законом № 1797, встановлено, що неприбуткові підприємства, установи, організації подають Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Водночас, професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом, звітують тільки у разі порушення п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Фінзвітність є додатком вищезгаданого Звіту та її невідкладною частиною.

Тому, професійним спілкам, їх об’єднанням та організаціям профспілок, які не порушують вимоги Кодексу, за підсумками 2017 року, подавати Звіт та фін звітність не потрібно.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Шановні представники ЗМІ!

З метою виконання Указу Президента України від 15 травня 2017 року №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» просимо оновити контактну інформацію для отримання інформаційних повідомлень ДФС до 1 червня 2017 року.

Інформацію просимо надіслати за адресою todpi@ukr.net за встановленою формою.

З повагою

відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

Форма

Назва ЗМІ, поштова адреса

ПІБ головного редактора/керівника ЗМІ

Контакти ЗМІ

ПІБ/контакти журналіста, який відповідає за взаємодію з відділом організації роботи Тернопільської ОДПІ

Електронна адреса, на яку будуть надсилатися матеріали від відділу організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

 

 

 

 

 

Консультація від податкової:

Підприємець орендує паї у селян. До бюджету якої громади потрібно перераховувати податок на доходи та військовий збір?

У Тернопільській ОДПІ зазначили, що враховуючи те, що орендовані у громадян земельні частки (паї) є об'єктами, через які підприємець здійснює свою господарську діяльність, податок на доходи фізосіб, утриманий з доходів громадян-орендодавців – підлягає перерахуванню до бюджету територіальної громади по місцезнаходженню (розташуванню) відповідних земельних часток (паїв). А військовий збір перераховується до державного бюджету за місцем реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Чи можна зарахувати відшкодування ПДВ у рахунок інших податків?

У Тернопільській ОДПІ зазначили, що відповідно до Податкового кодексу передбачена можливість здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість за заявою платника у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Окрім цього, суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) включено до переліку джерел сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків до Державного бюджету України.

Зарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу з платежів надходження яких розподіляється у пропорціях як до державного, так і до місцевих бюджетів, положеннями Кодексу не передбачено.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-24, 43-46-22.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Консультація від податкової

 

Як користуватись Переліком складнопобутових товарів, на торгівлю якими потрібно використовувати РРО?

Слід відкрити Закон «Про митний тариф України» і там детально розписані всі групи товарів. Чотирьохзначний код – це загальний код згідно з УКТЗЕД, а користуватись потрібно десятизначним, більш конкретнішим.

Для прикладу, загальний код – 9503, а десятизначний – 9503007500 – «Іграшки на радіо керуванні», 9503009500 – «Роботи, дрони». Ось для торгівлі ними і потрібен РРО. Якщо ж товарні позиції мають лише чотитрьохзначний код, без деталізації на десятизначні, то використання РРО потрібно для торгівлі товарами всієї групи.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Які документи потрібні для за реєстрації касового апарату?

У відділі реєстрації та обліку платників Тернопільської ОДПІ повідомили, які документи потрібні для реєстрації РРО. Зокрема, до податкової інспекції слід подати:

  • заяву про реєстрацію за формою № 1-РРО;

  • копію документа, що підтверджує факт купівлі РРО чи іншого документа, що підтверджує право власності або користування РРО;

  • копію документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де буде використовуватися РРО;

  • копію паспорта (формуляра) РРО та копію паспорта модема (у разі застосування зовнішнього модема);

  • копію договору суб’єкта господарювання з центром сервісного обслуговування про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Дальше, у разі відсутності підстав для відмови в реєстрації посадова особа інспекції не пізніше двох робочих днів з дня надходження документів приймає рішення про можливість реєстрації РРО, формує та резервує фіскальний номер РРО в інформаційній системі ДФС та видає Вам довідку про резервування фіскального номера РРО за формою № 2-РРО. Після цього, Ви звертаєтесь до сервісного центру та надаєте до податкової інспекції копію довідки про опломбування РРО та акт введення в РРО в експлуатацію.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Підприємець торгує швейними машинами, оверлками та комплектуючими до них. Чи можна використовувати РРО, придбаний ним за кордоном?

У Тернопільській ОДПІ зазначили, що потрібно застосовувати тільки ті реєстратори розрахункових операцій, які включені до Державного реєстру РРО. На сьогодні, Державна фіскальна служба України своїм наказом від 20 квітня №275 затвердила новий Державний реєстр РРО, який містить перелік апаратів, дозволених до первинної реєстрації, а також первинна реєстрація яких заборонена. З ним можна ознайомитись на суб-сайті офіційного веб-порталу ДФС або у нас – в Центрі обслуговування платників. Інших апаратів, в тому числі придбаних чи отриманих із-за кордону, не зареєструють і їх використання буде незаконним.

Щодо питань введення в експлуатацію, технічного обслуговування, гарантійного чи після гарантійного ремонту РРО, слід звернутись до центрів сервісного обслуговування. Їх перелік, контактні телефони та адреси, теж є в Центрі обслуговування платників, телефон для довідок: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Останній термін, аби бути в Реєстрі неприбуткових

У Тернопільській ОДПІ повідомили, що 1 липня 2017 року закінчується термін формування нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.

З метою включення до нового Реєстру, неприбуткові організації зобов’язані привести свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими п. 133.4 Податкового кодексу України, та надати копії документів до податкової інспекції, на обліку в якій вони знаходяться.

Ті неприбуткові організації, що не привели свої установчі документи у відповідність та не надали їх копії до податкової – будуть виключені з Реєстру неприбуткових організацій після 1 липня 2017 року, а релігійні організації – після 1 січня 2018 року.

Довідково: Постанова КМУ від 29.03.17 р. №195, яка набула чинності з 31.03.17 року.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Ви запитували у податковій

Платник єдиного податку, друга група, торгує на ринку газовими лічильниками. Чи треба касовий апарат, якщо річний обсяг виручки близько 500 тисяч?

Так, потрібно. Адже змінами, внесеними Законом № 1791, передбачено, що ті, хто торгує технічно складними побутовими товарами, включаючи платників єдиного податку, що здійснюють торгівлю на ринках, незалежно від обсягу річного доходу, повинні застосовувати РРО. Газові лічильники є в Переліку груп технічно складних побутових товарів, затвердженого Постановою №231 від 16.03.2017 р.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Електронний спосіб – кращий

У відділі електронних сервісів та звітності Тернопільської ОДПІ зазначили, що відповідно до Податкового кодексу податкова декларація подається за вибором платника податків в один із таких способів:

а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Нагадаємо, що для зручності платників на суб-сайті офіційного веб–порталу ДФС (cabinet.sfs.gov.ua) працює електронний сервіс «Електронний кабінет платника». Так, при використанні електронного ключа, громадяни можуть подавати звітність, надсилати запити та дізнаватись найактуальніші новини.

Зокрема, як повідомила начальник відділу Любов Воловоденко, лише у квітні 2017 року фахівцями податкової інспекції прийнято 25 656 документів податкової звітності та звітності по єдиному внеску (6 846 документів). Подання звітності по єдиному внеску (по найманих працівниках) електронкою – перевищило показник у понад 93 %, а це 6 414 звітів.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників Тернопільської ОДПІ, телефон для довідок: 43-46-10, 43-46-44.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Плануєте продавати алкогольні напої та тютюнові вироби? Яка плата за ліцензії?

Як зазначили в Тернопільській ОДПІ, відповідно до ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» щорічна плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі.

А на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст, - така плата становить 500 гривень.

Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю сидром та перрі становить 780 гривень на кожне місце торгівлі незалежно від його територіального розташування.

Для місць торгівлі, які розташовані за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та які мають торговельні зали площею понад 500 кв. м, плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі, становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі.

Щорічна плата за ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі становить 2000 гривень, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст - 250 гривень

Детальніше – У Центрі обслуговування платників Тернопільської ОДПІ, вікно № 16, зали №2.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Як знайти себе у реєстрі ліцензій

У Тернопільській ОДПІ повідомили, що на суб-сайті офіційного веб-порталу ТО ДФС у Тернопільській області (tr.sfs.gov.ua), в рубриці «Анонси» - «Щодо реєстру ліцензій», можна ознайомитись із реєстрами виданих та анульованих ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та реєстрами виданих та анульованих ліцензій на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами за квітень 2017 року

Там же й розміщено перелік діючих ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та діючих ліцензій на роздрібну торгівлю тютюновими виробами станом на 01.05.2017.

Докладні консультації – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Не зайві сім десятків мільйонів

Бюджет Тернополя впродовж чотирьох місяців отримав більш як 291 млн грн податкових надходжень. Про це зазначив виконувач обов’язків начальника Тернопільської ОДПІ Сергій Бабій. А це – на 74,5 млн грн більше, як за такий же період минулого року.

Більш як 61 відсоток у надходженнях – це податок на доходи фізичних осіб, якого мешканці та представники бізнесу обласного центру сплатили майже 180 млн грн, що на 56 млн грн більше, як торік. Платники, які обрали спрощену систему оподаткування, внесли до бюджету 49,6 млн грн єдиного податку, а 24,7 млн грн надійшло у вигляді акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання підакцизних товарів. Землекористувачі поповнили місцеву скарбницю на 27,5 млн грн платою за землю, а власники нерухомого майна – на 7,3 млн грн, з яких 6,7 млн сплатили юридичні особи та 533,4 тис грн – фізичні особи. За елітні авто бюджет отримав трохи більше як пів мільйона гривень транспортного податку.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Увага! Змінено форму декларації «єдинника»

Тернопільська ОДПІ повідомляє, що 05.05.2017 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.03.2017 № 369, яким внесено зміни до форм податкових декларацій платника єдиного податку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 № 578, а саме:

форми податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця;

форми податкової декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи);

форми податкової декларації платника  єдиного податку четвертої групи.

З урахуванням вимог Податкового кодексу України, звітувати за новими формами декларації платники-спрощенці будуть – з ІІІ кварталу 2017 року.

Довідково: Наказ № 369 опубліковано в бюлетені «Офіційний вісник України» від 05.05.2017 № 36.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Надходження до бюджету Тернопільського району

Про надходження податкових платежів до бюджету Тернопільського району інформував виконувач обов’язків начальника Тернопільської ОДПІ Сергій Бабій. Він зазначив, що впродовж чотирьох місяців цього року казна району (разом із територіальними громадами) отримала 58,2 млн грн таких надходжень. А це – на 15 мільйонів більше, як за такий же період минулого року.

Більш як 62 відсотки надходжень – це податок на доходи фізичних осіб, якого надійшло 36,4 млн грн, ще 10,5 млн грн поступило єдиного податку, 3,7 млн грн акцизного податку. Землекористувачі району внесли до бюджету 5,9 млн грн плати за землю. За елітні авто бюджет отримав майже 107 тисяч гривень транспортного податку.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

Податкова соціальна пільга: коли – є, коли – ні

Фізособа не може скористатися соцпільгою на новому місці роботи у місяці, в якому пільгу застосовано за попереднім, про це повідомили у Тернопільській ОДПІ.

Оскільки платник податків має право на отримання податкової соціальної пільги лише від одного працедавця і реалізував це право у звітному місяці на старому місці роботи, то така фізична особа не має права на отримання в цьому місяці податкової соцпільги на новому місці роботи

Однак при дотриманні умов отримання податкової соціальної пільги така фізична особа має право на отримання податкової соціальної пільги на новому місці роботи з наступного місяця після прийняття на роботу.

Відповідно до п. 169.1 ПКУ платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати (інших прирівняних до неї відповідно до законодавства виплат, компенсацій та винагород), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року (у 2017 р – 1600 грн), помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень. Тобто, у 2017 році – це  2240 грн.

Згідно з пп. 169.3.4 ПКУ податкова соціальна пільга надається з урахуванням останнього місячного податкового періоду, в якому платник податку був звільнений з місця роботи.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Громадян активно звертаються у Центр обслуговування

З початку року до Центру обслуговування платників Тернопільської ОДПІ звернулось більш як 111 тисячі платників. Їм надано 13 609 адміністративних послуг.

Начальник управління обслуговування платників Василь Кравець зазначив, що найбільш затребуваною виявилась видача картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки – 4284. Фахівцями, задіяними до роботи у Центрі, зареєстровано 1108 книг обліку розрахункових операцій, 3298 книги обліку доходів і витрат, надано 2115 витягів з реєстру платників єдиного податку, перереєстровано 232 установи в Реєстрі неприбуткових організацій, видано 627 довідок про відсутність заборгованості з платежів до бюджету, проведено реєстрацію 158 РРО тощо.

Нагадуємо, що Центр обслуговування платників працює з понеділка по четвер з 9:00 до 18:00 год, у п’ятницю – з 9:00 до 17:45 год, у суботу з 9:00 до 13:00 год. Обідня перерва з 13:00 до 13:45 год. Телефон для довідок: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Внески на стажування в адвоката: оподаткування

У Тернопільській ОДПІ інформують про особливості оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходу у вигляді внесків, сплаченого стажером на користь керівника стажування – адвоката.

Відповідно до Закону «Про адвокатуру» внесок на стажування розподіляється наступним чином:

- 70 % внеску сплачується стажистом безпосередньо на користь керівника стажування та використовується виключно для забезпечення проходження стажування та компенсації витрат такого керівника;

- 30 % сплачується стажистом на забезпечення діяльності ради адвокатів регіону, Ради 

адвокатів України.

З урахуванням того, що дохід у вигляді внеску на стажування, сплаченого на користь керівника стажування – адвокатів у розмірі 70 % внеску, пов'язаний із здійсненням цим адвокатом незалежної професійної діяльності, включається до оподаткованого доходу адвоката. При цьому, суму коштів, яку фактично використано виключно для забезпечення проходження стажування та компенсацію витрат керівника стажування, може бути включено до витрат цього адвоката (у межах, що не перевищує 70 % внеску), з умови їх документального підтвердження.

Також, доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковується за ставкою податку на доходи фізичних осіб – 18 %. Оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто, різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.

Докладно проконсультуватись можна – у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Касовий апарат – уже з 8 травня 2017 року

У Тернопільській ОДПІ нагадують, що з 8 травня 2017 року суб’єкти господарської діяльності, які здійснюють продаж технічно складних побутових товарів, визначених у Переліку, затвердженому Постановою Кабміну № 231 від 16 березня цього року, зобов’язані в обов’язковому порядку використовувати реєстратори розрахункових операцій.

Детально з Переліком таких товарів можна ознайомитись у Центрі обслуговування платників. Телефон для довідок: 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Касовому апарату – бути уже в травні 2017 року

Як зазначили в Тернопільській ОДПІ, 7 квітня 2017 року в газеті «Урядовий кур’єр» опубліковано Постанову Кабміну від 16.03.17 р. № 231, якою визначено Перелік груп технічно складних побутових товарів, продаж яких здійснюватиметься із обов’язковим застосуванням реєстраторів розрахункових операцій. Постанова набирає чинності через 30 днів з дня її опублікування, тобто – з 8 травня 2017 року.

Зареєструвати касовий апарат можна у Центрі обслуговування платників Тернопільської ОДПІ (ліве крило від парку), у віконечку № 18. Також, у Центрі можна й детально ознайомитись з даним Переліком. Телефон для довідок 43-46-10.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

 

Податкова проводить звірку площ

Тернопільська ОДПІ повідомляє: якщо у власності громадян є одна або декілька квартир, загальна сукупна площа яких перевищує 60 м²; один чи декілька житлових будинків, загальна сукупна площа яких перевищує 120 м² та, якщо у власності громадян є і квартири, і житлові будинки сукупною загальною площею за усіма такими об’єктами більше 180 м², то необхідно у термін до 01.06.2017 року провести звірку таких площ житлової нерухомості у Тернопільській ОДПІ.

Також, звірку в податковій потрібно провести й тим громадянам, які у 2016 році були власниками нежитлової нерухомості.

Детальніше проконсультуватись із даного питання можна у Центрі обслуговування платників за адресою: вул. Білецька, 1 та за телефоном: 43-46-10, 43-46-30.

Відділ організації роботи Тернопільської ОДПІ

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь