Великогаївська громада
Тернопільська область, Тернопільський район

листопад 2018

Чергові заняття в «Школі майбутнього пенсіонера»

Начальник відділу обслуговування громадян у місті Тернополі Людмила Травіна, та заступник начальника відділу обслуговування громадян у Тернопільському районі Оксана Бугай провели чергові заняття в «Школі майбутнього пенсіонера».

Головне завдання таких занять – це роз'яснення умов виходу на пенсію, правова оцінка документів, трудової книжки, довідок, адже завдяки завчасному зверненню осіб передпенсійного віку до об’єднаного управління можна виявити та усунути недоліки в документах, надіслати запити для отримання документів, яких бракує, ще до настання права на пенсію.

Також фахівці Фонду розповіла присутнім про Веб-портал електронних послуг, за допомогою якого можливо контролювати особисті дані реєстру застрахованих осіб та дистанційно отримувати послуги без звернення до управління та про нову послугу Пенсійного фонду – смс-інформування.

Під час зустрічі організатори заходу заповнили з присутніми анкети для реєстрації на Веб-порталі та роздали перелік документів, необхідних для призначення пенсії.

Нагадуємо, що заняття в «Школі майбутнього пенсіонера» проводяться:

у відділі обслуговування громадян у Тернопільському районі ( вул. М.Кривоноса, 10) кожного останнього четверга місяця

у відділі обслуговування громадян у місті Тернополі (Майдан Волі, 3) кожної останьої середи місяця

Початок «уроку» о 16 год. 30 хв.

 

Відбулась «пряма телефонна гаряча лінія»

У Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Тернопільської області відбулась  “пряма телефонна гаряча лінія” з питань пенсійного забезпечення громадян.

Під час спілкування з жителями міста Тернополя та Тернопільського району в телефонному режимі начальник об’єднаного управління Тетяна Глух надала роз’яснення щодо перерахунку пенсій з 1 грудня 2018 року у зв’язку із зміною прожиткового мінімуму.

Фото без опису

Також учасникам заходу керівник Фонду повідоммла про зручні можливості одержання інформації з пенсійних питань та набутого страхового стажу за допомогою сучасних електронних сервісів Пенсійного фонду – Веб порталу та СМС-інформування.

 

Про контроль свого страхового стажу – тимчасово безробітним громадянам

Про важливість легального працевлаштування, та про можливості електронного сервісу – Веб-порталу Пенсійного фонду розповіли спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду на черговому семінарі для тимчасово безробітних у Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості.

Спеціалісти Фонду зосередили увагу присутніх на негативних наслідках неофіційного працевлаштування та про види шахрайства при працевлаштуванні. Наголосили, що легальна трудова діяльність – це основа соціальної захищеності працюючого населення, що неофіційний найманий працівник власноруч позбавляє себе права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, згідно з яким обчислюються пенсія, матеріальної допомоги – у разі настання безробіття, а також компенсації на період тимчасової непрацездатності. Також присутні довідалися про можливість добровільної участі в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

На завершення зустрічі представники об‘єднаного управління розповіли громадянам, що за допомогою Веб-порталу електронних послуг зручно та оперативно взаємодіяти з органами Пенсійного фонду України, дистанційно отримувати послуги, які раніше вимагали особистого звернення до Пенсійного фонду України.

 

Важливе питання – легальна зайнятість

На сьогоднішній день питання детінізації та легалізації заробітної плати набуває надзвичайної актуальності. Зрозуміло, що від розміру отриманої заробітної плати залежить рівень життя та соціальних пільг населення. Через виплати зарплат "у конвертах" бюджет щорічно втрачає мільярди несплачених податків. Окрім цього, виплата заробітної плати у «конвертах» та використання найманої праці без реєстрації  трудових відносин – порушення конституційних прав громадян.

Заробітна плата «в конвертах» сьогодні - це мізерна пенсія на старість в майбутньому. Наймані працівники при працевлаштуванні зобов`язані обговорювати з роботодавцем умови роботи та оплати праці. Можливо, лише тоді підприємці змінять тактику приховування реального розміру заробітної плати найманим працівникам.

Фахівці Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області регулярно проводять з платниками роз’яснювальну роботу,акцентують їх увагу на оформленні трудових відносин з найманими працівниками, на недопущення нарахування заробітної плати у розмірі, меншому за встановлений законодавством мінімум, наголошують, що незареєстрований належним чином працівник в результаті втратить право на отримання пільг та допомоги, гарантованих державою.

Працівники Пенсійного фонду постійно повідомляють органи міської влади, управління праці та соціального захисту населення, ОДПІ ГУ ДФС, організацію роботодавців міста про факти нарахування заробітної плати меньше мінімальної. Спеціалісти управління входять до складу комісій, що здійснюють перевірки суб’єктів підприємницької діяльності в частині виявлення найманих працівників, з якими не оформлені згідно з чинним законодавством, трудові відносини, та вживають передбачені законодавством заходи, що приносять позитивні наслідки.

Головне завдання таких заходів - щоб важливість питання легалізації оплати праці знайшла розуміння як серед населення, так і серед тих роботодавців, які не поспішають офіційно оформлювати трудові відносини з найманими працівниками та збільшувати рівень заробітної плати своїх працівників. Важливо знати та розуміти, що заробітна плата «в конвертах» сьогодні – це не тільки неотримання соціальних пільг та виплат, а й недоотримана пенсія завтра.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

Завершення фінансування пенсій та грошової допомоги у листопаді 2018 року

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області повідомляє, що відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та інших законодавчих актів, що регулюють питання пенсійного забезпечення громадян, завершено виплату пенсій та грошової допомоги на листопад 2018 року. 

Станом на 25 листопада 2018 року виплату пенсій та грошової допомоги профінансовано в розмірі 160 млн. 174,98 тис.грн. що становить 100,0 % місячної потреби листопада 2018 року.

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області

 

Про важливість офіційного оформлення трудових відносин - безробітним

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області проводить тісну співрацю із Тернопільським міськрайонним центром зайнятості щодо переваг оформлення трудових відносин.

Мета таких заходів – донести до населення важливість легального працевлаштування та оплати праці, що є запорукою соціального захисту держави та гідного пенсійного забезпечення.

На таких семінарах слухачі різних вікових категорій, які перебувають у пошуках роботи, отримують детальні роз’яснення переваг офіційного працевлаштування та негативних наслідків нелегальної зайнятості як для самих найманих працівників і працедавців, так і загалом для суспільства.

На черговому семінарі спеціалісти Фонду звернули увагу присутніх на те, що недобросовісний роботодавець, уникаючи сплати внесків, позбавляє своїх працівників права на соціальний захист. Негатив нелегальної зайнятості полягає й у незарахуванні періодів роботи, за які не сплачені страхові внески, до страхового стажу, вимоги до якого після реформування пенсійного законодавства суттєво зросли та продовжуватимуть збільшуватися, отож нелегально працевлаштований працівник виявляється позбавленим можливості вчасно реалізувати своє право на пенсійне забезпечення.

На завершення зустрічі учасники семінару отримали інформаційні буклети щодо переваг легальної зайнятості та електронних послуг Пенсійного фонду – Веб-порталу та смс-інформування.

 

Запитання – відповідь: ящо втрачено трудову книжку…

Чи матиме донька право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника, якщо втрачено трудову книжку померлого батька?

Згідно зі статтею 36 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі — Закон 1058) пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім’ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії за III групою інвалідності (від 1 до 15 років залежно від віку, в якому настала смерть годувальника), а в разі смерті пенсіонера чи осіб, зазначених у частині другій статті 32 цього Закону (під час проходження строкової військової служби), а також у разі смерті (загибелі) особи внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, отриманих під час участі в масових акціях громадського протесту в Україні з 21.11.2013-го по 21.02.2014 р. за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), — незалежно від тривалості страхового стажу. Водночас дітям пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається незалежно від того, чи були вони на його утриманні.

Непрацездатними членами сім’ї вважаються діти померлого годувальника (у тому числі діти, які народилися до закінчення 10 місяців із дня смерті годувальника), які не досягли 18 років або старші за цей вік, якщо вони стали інвалідами до досягнення 18 років.

Окрім того, діти, які навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх навчальних закладах системи загальної середньої освіти, а також професійно-технічних, вищих навчальних закладах, мають право на пенсію до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше як до досягнення ними 23 років.

Згідно зі статтею 37 Закону 1058 пенсія у зв’язку з втратою годувальника на одного непрацездатного члена сім’ї призначається в розмірі 50% від пенсії за віком померлого годувальника, обчисленому відповідно до статей 27—28 цього Закону.

Отже, розмір пенсії у зв’язку з втратою годувальника залежить від страхового стажу та заробітку годувальника.

Статтею 24 Закону 1058 визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку — на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набуття чинності цього Закону (до 01.01.2004).

Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» і Порядку № 637 основним документом, що підтверджує трудовий стаж, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймають дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, довідки, виписки з наказів, особові рахунки й відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори й угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

За відсутності зазначених документів для підтвердження трудового стажу приймають членські квитки профспілок. Водночас підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.

Таким чином, у разі втрати трудової книжки стаж роботи батька-годувальника донька може підтвердити зазначеними документами. Страховий стаж за періоди після 01.01.2004 р. буде обчислено за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, як передбачено в статті 24 Закону 1058.

Галина Гумницька

Заступник начальника

ТО УПФУ Тернопфльської області

Подбай про своє майбутнє – не погоджуйся на заробітну плату «у конверті»

Проблема сплати страхових внесків, легалізації заробітної плати, детінізації робочих місць, а отже наповнення бюджету Пенсійного фонду, залишається досить актуальною.

Тернопільським об’єднаним управління Пенсійного фонду постійно проводяться заходи інформаційно-роз’яснювального характеру з цього приводу. 

На жаль, багато хто в молодому віці піддається песимізму. Ці люди надали перевагу короткочасній вигоді. Не заробляючи страхового стажу, не сплачуючи єдиного соціального внеску, вони знехтували можливістю подбати про своє стабільне майбутнє. Перевіряючи документи на призначення пенсій, ми змушені констатувати факти нестачі страхового стажу.

Винуватцями цього є як самі наймані працівники, які погоджувалися працювати нелегально, або отримувати заробітну плату у конвертах, так і роботодавці. Укладені усно трудові відносини не мають жодної юридичної сили.

Отож, якщо ви влаштовуєтеся на роботу без укладення договору, або вам встановили неповний робочий день чи тиждень з оплатою пропорційно відпрацьованого часу, за умови фактичної повної зайнятості, а також, якщо вас взяли на випробувальний термін “безкоштовно”, виплачують зарплату (або її частину) “в конверті” при легальному працевлаштуванні — це грубе порушення трудового законодавства. Погоджуючись на такі трудові відносини, обираючи переваги тимчасових зручностей, ви втрачаєте законний соціальний захист. 

Пенсія формується тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати! Адже страховий стаж – це період, за який щомісяця сплачено страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, який становить 22 % від мінімальної заробітної плати. 

На сьогодні удосконалюються механізми державного контролю за сплатою єдиного соціального внеску. Передбачена відповідальність роботодавців у вигляді штрафів. Зокрема, за допуск працівників до роботи без оформлення трудових відносин, оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державнe сoцiaльнe страхування та податків — штраф у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (111690 грн.), встановленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєне порушення.

Ви можете захистити себе, не погоджуючись на незаконні трудові відносини, або інформуючи про це відповідні органи державної влади.

Пенсійний фонд надає послуги, які допоможуть вам контролювати суми зарахованих страхових внесків. При наявності паспорта та ідентифікаційного коду можливо отримати довідки ОК-5 та ОК-7, які містять інформацію про періоди роботи та сплату внесків.

Широку мережу послуг надає веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України. Після проходження процедури реєстрації особа має можливість отримати інформацію про пенсійне забезпечення, страховий стаж, нараховану заробітну плату та сплачені страхові внески. Вся інформація надається індивідуально з дотриманням вимог захисту персональних даних.

З травня Пенсійним фондом України запроваджено СМС-інформування. Ця послуга дає можливість працюючим застрахованим особам довідатись, чи сплатив роботодавець страхові внески з його заробітної плати. Працівник щомісяця буде отримувати СМС-повідомлення про кількість днів, які зараховано до страхового стажу. Підключити СМС-розсилку можна відвідавши об’єднане управління та маючи при собі паспорт, ідентифікаційний код. 

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Легалізація заробітної плати найманих працівників

Одними з найболючіших проблем сьогодення в нашій державі є виплата заробітної плати «в конвертах» та легалізація робочих місць.

У зв’язку з цим особливої актуальності набуває питання легалізації заробітної плати, виплати її в повному обсязі. Багато працівників свідомо погоджуються на пропозицію роботодавців отримувати офіційну (мінімальну) та неофіційну (значно вищу від мінімальної) зарплату. Іноді вони просто не знають, що їхня офіційна зарплата значно відрізняється від тієї, яку вони фактично одержують. Ця різниця проявляється згодом, коли працівнику потрібна буде довідка про доходи для оформлення кредиту, субсидії, соціальної допомоги, пенсії. Щоб не виникало таких проблем, кожна застрахована особа може отримати інформацію про сплачені внески у Пенсійному фонді особисто або дистанційно через ВЕБ-портал Пенсійного фонду України. Завдяки електронному порталу можна здійснювати постійний контроль за своїми даними, що впливають на пенсійні права, отримувати необхідну інформацію.

Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено, що страховий стаж – це період, протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата не менше законодавчо встановленого мінімального рівня і з неї сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України (а з 01.01.2011 року – єдиний соціальний внесок відповідно до Закону України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”), то такий місяць повністю враховується в страховий стаж і заробітна плата за цей місяць враховується для обчислення пенсії.

Якщо ж сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачені внески, менша за мінімальний рівень, страховий стаж становить неповний місяць і обчислюється пропорційно заробітній платі.

Якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за своїх найманих працівників (причиною може бути і виплата заробітної плати „в конвертах” без сплати страхових внесків, і нарощування заборгованості, як з виплати заробітної плати, так і зі сплати страхових внесків), то періоди, за які не сплачені внески, „випадають” із страхового стажу найманого працівника та не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії.

Досвід показує, що значна частина громадян, не знаючи чинного законодавства про працю та пенсійне забезпечення, вважає, що запис в трудовій книжці дасть можливість отримати пенсію за весь трудовий стаж. Однак на сьогоднішній день поняття «трудовий стаж» замінено на «страховий стаж». Пенсійний фонд здійснює облік нарахованої заробітної плати і сплачених страхових внесків персонально по кожному працівнику чи підприємцю, а також облік періодів роботи, за які сплачено ці внески. І саме від цих величин залежить розмір майбутньої пенсії.

Шановні роботодавці!

Легалізуйте зайнятість населення та відмовтесь від виплати зарплати «в конвертах». Це дозволить: зняти соціальну напругу, громадянам отримати реальну соціальну підтримку. Пропонуємо негайно зареєструвати належним чином трудові відносини зі своїми найманими працівниками.

Своєчасна й повна сплата платежів у Пенсійний фонд України, а також забезпечення заробітною платою працівників не менше мінімальних соціальних стандартів – це обов’язок кожного роботодавця щодо соціального захисту своїх працівників.

Шановні працівники!

Для реалізації своїх трудових прав та забезпечення належного рівня свого майбутнього Ви повинні вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин через укладання трудового договору, а також регламентацію трудових відносин відповідно до чинного трудового законодавства.

Дуже важливо, щоб всі усвідомили, що згода отримувати зарплату „в конвертах” позбавляє соціального захисту. Адже пенсію Ви матимете тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Легалізація заробітної плати і зайнятості населення

Важливою проблемою в трудових відносинах між роботодавцем і найманим працівником на даний час є легалізація зайнятості населення. Як свідчить практика багато роботодавців (в основному це малий та середній бізнес) не укладають трудові договори з найманими працівниками.

Можна з упевненістю сказати, що не лише роботодавець винен у такому стані справ, а й сам працівник не завжди розуміє на що він погоджується.

Громадяни погоджуються на будь-які умови роботодавця, при цьому втрачають можливість користування державними гарантіями, зокрема субсидією, державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім’ям, втрачають трудовий стаж. Отримуючи заробітну плату неофіційно, «в конвертах», працівник втрачає своє законне право на щорічну відпустку, а у випадку виробничої травми або захворювання – оплату лікарняних листів, страхових виплат і т.д. Погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики пов’язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.

Відповідно до статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Трудовий договір може бути безстроковим, що укладається на невизначений строк, та строковим, що укладається на визначений строк, встановлений за погодженням сторін або на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Трудові відносини між громадянином, який наймається на роботу та роботодавцем (юридичною або фізичною особою – підприємцем) оформлюються в письмовій формі.

Роботодавець не має права допускати працівника до роботи без оформлення трудових відносин, але слід зауважити, що таке оформлення буде вважатися проведеним за умови додержання наступних дій:

  • по-перше, роботодавець складає трудовий договір у формі наказу (розпорядження) про прийняття на роботу/призначення на посаду, а фізичні особи – підприємці можуть керуватися формою трудового договору, затвердженою наказом Мінпраці від 08.06.2001 №260 «Про затвердження Форми трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю, та Порядку реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю»;

  • по-друге, до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором, роботодавець зобов’язаний подати повідомлення про прийняття працівника на роботу (за встановленою формою), до територіального органу Державної фіскальної служби за місцем обліку його як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 413 «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу».

Тобто, перед допуском працівників до роботи роботодавець повинен провести оформлення трудових відносин з додержанням вимог статті 24 КЗпП України.

Також, не варто забувати, що до початку роботи за укладеним трудовим договором, роботодавець (чи то юридична особа , чи то фізична особа – підприємець) зобов’язаний:

1) роз’яснити працівникові його права і обов’язки та проінформувати під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров’я, його права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору;

2) ознайомити працівника з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективним договором;

3) визначити працівникові робоче місце, забезпечити його необхідними для роботи засобами;

4) проінструктувати працівника з техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці і протипожежної охорони.

Наприкінці, хотілося б додати, що оформлення трудових відносин відповідно до чинного законодавства з найманим працівником, звільнює роботодавця від сплати штрафних та фінансових санкцій, передбачених чинних законодавством.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

Веб-портал Пенсійного фонду України - черговий етап на шляху покращення обслуговування громадян

Зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України, кожній застрахованій особі  надається можливість:

  1. Самостійно контролювати свій стаж та заробіток, а саме: отримувати щомісяця на свою електронну адресу виписку із системи персоніфікованого обліку, де буде вказано суму заробітку, з якої сплачено страхові внески, кількість днів для стажу, будуть відмітки про сплату пенсійного єдиного внеску, відомості про спеціальний (пільговий) стаж. Пенсіонери ж зможуть регулярно діставати відомості з власної пенсійної справи. Там буде вказано вид та суму призначеної пенсії, з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством; назву закону, згідно з яким призначено пенсію, тощо.

  2. Замовити та роздрукувати необхідні документи та бланки з QR-кодом: довідку про доходи пенсіонера для призначення субсидій (містить дані про розмір пенсії); довідку про доходи пенсіонера (загальний розмір призначеної пенсії); індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5) (містять інформацію про страховий стаж, заробітну плату та сплату страхових внесків страхувальниками); витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (містить дані про статус застрахованої особи/отримувача страхової виплати; дані про набутий стаж; відомості про страхувальників, про періоди трудових відносин; відомості щодо нарахованої заробітної плати, тощо.

Щоб зареєструватися на Веб-порталі, необхідно особисто прийти у відділ обслуговування громадян Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області або за наявності електронно-цифрового підпису громадяни мають можливість миттєвої онлайн реєстрації. Для цього необхідно перейти за адресою www.portal.pfu.gov.ua та скористатися розміщеними на сайті підказками.

Людмила Травіна

Начальник відділу обслуговування громадян у місті Тернополі

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Молодь Тернопільщини – за легальну зайнятість!

З метою формування у підростаючого покоління чіткої позиції щодо оформлення трудових відносин, спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області організували та провели із студентами Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола флешмоб на підтримку легальної зайнятості.

«Молодь Тернопільщини – за легальну зайнятість!», - саме із таким гаслом молодь предемонструвала бечення свого майбутнього.

Фото без опису

Офіційно оформлені трудові відносини створють умови для відчуття працівника себе соціально захищеним, що особливо важливо для випускників навчальних закладів. Тому наша молодь повинна зрозуміти, що легальна заробітна плата та зайнятість — це соціальний обов'язок кожного роботодавця перед своїм  працівником. А Пенсійний фонд, у свою чергу, буде забезпечений стабільними надходженнями для повного та своєчасного фінансування пенсійних виплат теперішніх та майбутніх пенсіонерів.

Для того, щоб контролювати свій дохід та сплату ЄСВ учасникам заходу розповіли про електронні послуги Пенсійного фонду – Веб-портал та СМС-інформування.

 

Чи використувуєте Ви нові сервіси Пенсійного фонду?

З такими запитаннями звернулися спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду до тимчасово безробітних громадян на спільному семінарі у Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості.

Фахівці Фонду розповіли присутнім про залежність розмірів пенсії від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. Також наголосили, що при виході на пенсію до страхового стажу враховуються тільки ті періоди, у яких відбувались нарахування, та за які повністю сплачений єдиний соціальний внесок із заробітної плати у сумі не меншій мінімальної, і що з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років мають ті особи, у яких страховий стаж буде не менше 25-ти років, і вимоги до мінімального страхового стажу будуть поступово збільшуватись щороку на 1 рік.

Фото без опису

Учасникам семінару організатори заходу запропонували зареєструватись на Веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України, а також скористатись послугою системи інформування громадян шляхом отримання смс-повідомлень від Пенсійного фонду України, що дасть можливість своєчасно переглядати документи для призначення пенсії – їх належного оформлення, та здійснювати особистий контроль за сплатою ЄСВ.

 

Про майбутню пенсію – студентам

В Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Тернопільської області відбулася зустріч із студентами ІІІ курсу Галицького коледжу імені В'ячеслава Чорновола.

Про пенсійне законодавство в Україні, пенсійну справу та її складові, а також про вплив нелегальних трудових відносин на пенсійне забезпечення в майбутньому студентам розповіли заступник начальника об’єднаного управління Галина Гумницька та заступник начальника відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій №2 у місті Тернополі Світлана Руцька.

Фото без опису

Мета зустрічі – мотивування молоді до офіційного працевлаштування, підвищення їхньої обізнаності про небезпеку тіньових схем заробітної плати, щоб студенти вже сьогодні розуміли негативні наслідки такого явища та правильно формували своє майбутнє.

Також спеціалісти Фонду ознайомили присутніх із електронними послугами Пенсійного фонду – Веб-порталом та СМС-інформуванням, які дозволяють користувачам дистанційно, без особистого звернення до установи отримувати інформацію щодо пенсійного забезпечення та контролювати свій страховий стаж.

Фото без опису

На завершення зустрічі  організатори заходу роздали студентам інформаційні буклети щодо переваг легальної зайнятості та Веб-порталу Пенсійного фонду України.

 

День Пенсійного фонду: легальна зайнятість – гарантія соціальних прав

Спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління провели День Пенсійного фонду щодо пропагування легальної зайнятості. У складі робочої групи з питань детінізації доходів, підвищення рівня заробітної плати та легалізації зайнятості населення фахівці Фонду здійснили виїзд з метою обстеження дотримання чинного законодавства щодо оформлення трудових відносин та оплати праці суб’єктів господарської діяльності у Тернопільському районі.

Спеціалісти об’єднаного управління під час виїзду інформували громадян про переваги офіційного працевлаштування, роботодавців – про наслідки за допуск працівника на робоче місце без укладення трудового договору, а також пропонували учасникам заходу стати користувачами електронних послуг Пенсійного фонду – Веб-порталу та СМС-інформування.

Фото без опису

Працівник без офіційного оформлення на роботу позбавляє себе гарантованого державою розміру заробітної плати; виплати своєчасно та не нижче мінімальної заробітної плати, офіційної відпустки, відпустки по догляду за дитиною тощо; виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю; допомоги у разі настання нещасного випадку під час виробничого процесу; соціального страхування.

Фото без опису

До того ж неоформлений офіційно працівник втрачає трудовий та страховий стаж при розрахунку розміру пенсії. Адже тільки легально оформлений працівник, який, відповідно, матиме достатньо страхового стажу, отримає право на гідну пенсію.

 

Обов’язкова сплата єдиного соціального внеску – одна з вимог для оформлення субсидії

Згідно внесених змін до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329), однією з вимог для оформлення житлової субсидії є обов’язкова сплата працездатними особами єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

Застраховані особи, в тому числі фізичні особи – підприємці, можуть отримати інформацію про сплачені суми єдиного внеску в найближчому управлінні Пенсійного фонду України. Для цього потрібно пред’явити паспорт (інший документ, що засвідчує особу), документ, який підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків або право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта або свідоцтва про загальнообов’язкове соціальне страхування, та отримати довідку за формою ОК-5 (ОК-7).

Якщо особа не була застрахована в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (у період січень-червень), то така особа має можливість укласти договір про добровільну участь, в тому числі із одноразовою сплатою єдиного внеску за попередні періоди. Такий договір укладається в органах Державної фіскальної служби за заявою особи, що бажає сплачувати єдиний внесок добровільно. Сума одноразово сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2:
3723 грн. х 22% х 2 = 1638,12 грн.

Якщо за застраховану особу не сплачено єдиний внесок, то особа має право вимагати від страхувальника сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку (п.3 ч.1 ст.16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»). Фізичні особи – підприємці, які мають заборгованість зі сплати єдиного внеску, повинні погасити таку заборгованість на рахунки відповідних органів Державної фіскальної служби.

Нагадуємо про можливість отримання інформації про сплату єдиного внеску дистанційно: через Веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або шляхом отримання СМС-повідомлень.

Ніна Банзерук

Заступник начальника

ТО УПФУ Тернопільської області

Проблема «тіньової» заробітної плати

В даний час легалізація тіньової зайнятості та прихованих форм оплати праці, підвищення рівня заробітної плати та створення умов для своєчасної її виплати залишається одним з основних завдань у сфері соціально-трудових відносин.

Під тіньовою заробітною платою розуміється виплата працівникам, які не враховується при оподаткуванні, - це заробітна плата, яка видається в «конвертах» або промисловими та продовольчими товарами. Значне число організацій малого і середнього бізнесу, не бажаючи сплачувати податки з фонду оплати праці в повному обсязі, більшу її частину, виплачують, не відображаючи в бухгалтерських документах, або виплачують повністю в конвертах, тобто для таких працівників в майбутньому можливі складності у нарахуванні пенсії, або нарахування мінімального її рівня.

Приховування сум реально виплачуваної заробітної плати, заниження роботодавцями суми страхових внесків, що перераховуються до Пенсійного фонду, веде до порушення конституційних прав громадян на отримання трудових пенсій в повному обсязі. «Тіньова» заробітна плата не забезпечує соціальної захищеності найманих працівників. Поширеною є проблема, коли роботодавці використовують працю найманих працівників без оформлення трудових договорів, тим самим роботодавець позбавляє своїх співробітників заслуженого пенсійного забезпечення. А самі громадяни, погоджуючись з такою формою розрахунків за працю, позбавляють себе, в свою чергу, можливості оплати лікарняних листів та інших видів виплат і в перспективі можуть розраховувати тільки на мінімальні пенсії, тому що при нарахуванні будь-яких виплат враховуються тільки офіційні дані, представлені роботодавцями.

Працівник також не захищений від травматизму і професійних захворювань, тому що він виключається зі сфери дії Закону «Про обов'язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань». Він позбавляється гарантованого мінімального розміру оплати праці: роботодавець може платити стільки, скільки він захоче, або не платити зовсім, тобто немає ніяких гарантій не тільки у майбутньому, а й у сьогоднішньому дні.

Отже, не офіційне працевлаштування – проблема не тільки держави, але і самих працівників. Про майбутнє треба думати все сьогодні.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Дистанційне обслуговування фізичних та юридичних осіб – сучасні можливості Пенсійного фонду України

З метою розширення можливостей щодо дистанційного обслуговування фізичних та юридичних осіб, вдосконалено функції Веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України.

Особи, які користуються послугами Веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України, застосовуючи електронний цифровий підпис, мають можливість замовити довідку про страховий стаж та індивідуальні відомості про застраховану особу безпосередньо через Веб-портал, не звертаючись до Пенсійного фонду.

Тож відтепер роботодавці можуть безоплатно самостійно, застосовуючи ЕЦП ПЕЧАТКА юридичної особи, отримувати через «кабінет страхувальника» електронні довідки працівників, що містять інформацію про трудовий та страховий стаж, дані про нараховану заробітну плату (дохід, грошове забезпечення) в межах максимальної величини, що враховується для розрахунку всіх соціальних виплат. Довідки формуються автоматично, із застосуванням перевірочних кодів (цифрового та QR) та не потребують підпису фахівців Пенсійного фонду України.

Людмила Травіна

Начальник відділу обслуговування громадян у місті Тернополі

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Про добровільну сплату єдиного соціального внеску

Роз’яснення громадянам необхідності та важливості офіційного працевлаштування – є одним із пріоритетних завдань Пенсійного фонду. Адже якщо ви працюєте неофіційно і за вас роботодавець не сплачує страхові внески, тоді у вас немає страхового стажу, необхідного для призначення пенсії. Тобто ви зможете розраховувати лише на допомогу від держави після досягнення 65-річного віку. Тож вимагайте від роботодавця офіційного працевлаштування – це ваш обов’язок і обов’язок роботодавця!

А що робити тим, хто взагалі не перебуває в трудових відносинах, але має бажання самостійно вплинути на своє пенсійне майбутнє? Вихід є – ви можете добровільно сплатити єдиний внесок. Право на добровільну сплату єдиного внеску мають: члени особистого селянського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають обов’язковому страхуванню; особи, які досягли 16-річного віку та не перебувають у трудових відносинах з роботодавцями, у тому числі іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають або працюють в Україні, громадяни України, які працюють або постійно проживають за межами України.

Зазначені особи беруть добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування протягом строку, визначеного в договорі про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, але не менше одного року.

Де оформити такий договір? Зазначені договори укладаються в органах доходів і зборів (в місцевих органах Державної фіскальної служби) за заявою особи, що бажає сплачувати єдиний внесок добровільно. Орган доходів і зборів, що отримав заяву про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, має право перевіряти викладені в заяві відомості та вимагати від особи, яка подала заяву, документи, що підтверджують зазначені відомості.

Договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.

Яку суму необхідно сплачувати? Сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2.

В усіх випадках ця сума не може бути більшою за суму єдиного внеску, обчисленого виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої на дату укладення договору. Наприклад, у 2018 році це 15 розмірів мінімальної зарплати (3723 х 15 = 55 845 грн.). Відповідно максимальна сума ЄСВ у 2018 р. – 12 285,90 грн. (55 845 х 22%). Мінімальний розмір єдиного соціального внеску в 2018 році становить 819,06 грн. (3723 х 22%).

Тож добровільна участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування дозволяє особі, яка не підлягає загальнообов’язковому страхуванню, набути необхідний страховий стаж для майбутніх соціальних виплат.

Тетяна Сатурська

Заступник начальника відділу інформаційно-аналітичного забезпечення та ведення електронних реєстрів

ТО УПФУ Тернопільської області

 

А ваш роботодавець сплачує страхові внески?

Відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон), який набув чинності з 01 січня 2004 року, для нарахування пенсії визначальним є страховий стаж – період, за який роботодавцем або особою самостійно сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України. Сплатили – є стаж, не сплатили – стажу немає.

Але роботодавець може піти на хитрість і не сплачувати страхові внески. Тобто запис в трудовій книжці є, а відрахувань немає, тож страховий стаж не зараховується, і цей період вже не буде враховуватися при призначенні пенсії.

Як же перевірити, чи зараховується страховий стаж?

  • Перший спосіб – це звернутися до будь-якого пункту обслуговування громадян Пенсійного фонду України з паспортом та реєстраційним номером облікової картки платника податків (ідентифікаційним кодом) і отримати з бази персоніфікованого обліку потрібну інформацію, зокрема: яку нараховували зарплату, скільки сплачено соціального внеску та скільки днів страхового стажу зараховано за певний місяць. Якщо у відповідних графах нулі – це тривожний сигнал: або роботодавець допускає помилки, або – не сплачує внески.

  • Другий спосіб: зареєструвавшись на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua), з’являється можливість особисто переглядати стан відомостей про застраховану особу.

Крім того, Пенсійним фондом України запроваджений ще один сучасний сервіс: інформування громадян шляхом отримання SMS-повідомлень. Відтепер за допомогою SMS-інформування працюючі особи можуть дізнатися про тривалість свого страхового стажу, довідатись про сплату страхових внесків та зарахування періодів страхового стажу, що дасть змогу контролювати доброчесність свого роботодавця. Усі бажаючі мешканці міста Тернополя та Тернопільського району можуть відвідати відділ обслуговування громадян та надати згоду на отримання SMS-повідомлень від Пенсійного фонду України і відповідні контактні дані мобільного зв’язку, а особи, які мають електронний цифровий підпис, можуть замовити послугу SMS-інформування безпосередньо через веб-портал.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Спільна робота Пенсійного фонду та Центру зайнятості

Спеціалісти Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області систематично беруть участь у семінарах щодо легальної зайнятості в Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості.

На черговій такій зустрічі спеціалісти Фонду розповіли присутнім що працівник, який працює без трудового договору, не має жодних гарантій встановлених на законодавчому рівні щодо: встановлення розміру і виплати зарплати, встановлення тривалості робочого часу, надання та оплати щорічних та додаткових відпусток, оплати листків непрацездатності, призначення та отримання державних соціальних виплат. Цей час роботи не зараховується йому в страховий стаж. І, як наслідок, не зарахування цього періоду роботи до страхового стажу для нарахування пенсії і тих видів соціальної допомоги, які прив’язані до розміру зарплати. Працівник фактично позбавляється більшості трудових і соціальних прав, і в разі недобросовісності роботодавця залишається беззахисним.

Також учасникам семінару організатори заходу повідомии про електронні послуги Пенсійного фонду – ВЕБ-портал та СМС-інформування, за допогою яких є можливість контролювати сплату внесків роботодавцем.

Вітання з Днем працівника соціальної сфери

Щорічно у першу неділю листопада відзначається День працівника соціальної сфери України.

Вже доброю традицією для Тернопільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області стало те, що на святі присутній міський голова Тернополя. Сергій Надал привітав фахівців Фонду, вручив подяки та подарунки. «Найбільша цінність Пенсійного фонду – це люди, які добросовісно та професійно докладаються всі зусилля для підвищення якості надання послуг, щоб тернопільські пенсіонери вчасно отримували пенсії, - сказав міський голова. – Тому бажаю Вам міцного здоров’я, достатку, сімейного тепла, наснаги та завзяття, успіхів на професійній ниві та Божого благословення!».

Керівник об’єднаного управління Тетяна Глух подякувала Сергію Надалу за підтримку та співпрацю, та з нагоди професійного свята привітала колектив.

Фото без опису

«Ваша невтомна щоденна праця є вкрай важливою та необхідною. Працюючи в цій нелегкій, але благородній сфері, ви забезпечуєте належний соціальний захист громадян, які потребують підтримки. Приємно відзначити, що завдяки спільним зусиллям нам вдається виконувати поставлені завдання. Впевнена, що ви і надалі спрямовуватимете свої вміння, чуйність, професійні завдання і великий практичний досвід для нової якості життя наших краян», - зазначила Тетяна Глух, та побажала працівникам міцного здоров’я, щастя, добра,  злагоди, успіхів і натхнення у такій відповідальній справі.

 

Негативні наслідки отримання заробітної плати в «конвертах»

Всім відомо, що сьогодні більшість установ, підприємств та організацій виплачують заробітну плату в «конвертах», не замислюючись про майбутню пенсію своїх працівників. Виплата заробітної плати нижче встановленого державою мінімального рівня і «у конвертах» без сплати єдиного внеску є грубим порушенням Законів України та конституційних норм.

Винагорода за виконану роботу є основним джерелом формування доходів працюючих громадян та основою при розрахунку розміру пенсії та інших соціальних виплат. Для зарахування працівникам повного страхового стажу необхідно, щоб нарахована заробітна плата за місяць становила більше або дорівнювала встановленому державою мінімальному рівню.

На сьогоднійшній день мінімальний розмір заробітної плати становить 3723,00 грн. Розрахунок пенсії обчислюється за весь період страхового стажу та з урахуванням заробітної плати з 01.07.2000 року по момент звернення.

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області наголошує, що страховий стаж це період, протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця нараховані і сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Таким чином, при отриманні мінімальної заробітної плати, а тим більше менше мінімальної, не враховуватиметься повний страховий стаж та розмір майбутньої пенсії не може перевищувати законодавчо встановленого мінімуму.

З вищевказаного, страховий стаж - це період, протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Таким чином, керуючись Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" під час обчислення пенсії працівникам не буде враховано повний страховий стаж, що може стати причиною зменшення розміру пенсії.

Шановні роботодавці, не позбавляйте своїх працівників достойної пенсії в майбутньому, та не сприяйте порушенню трудового законодавства!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

На ВЕБ-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України запрацював кабінет роботодавця

Пенсійний фонд України продовжує розширювати можливості Веб-порталу електронних послуг. Відтепер на порталі функціонує кабінет страхувальника (роботодавця), в якому для працедавця доступна інформація щодо забезпечення соціальних прав його працівників, про правильність подання звітності тощо.

У кабінеті можна переглянути інформацію стосовно сплати єдиного соціального внеску, в тому числі — щодо заборгованості підприємства з цього виду платежу до Фонду. Якщо є порушення прав працівників, у кабінеті відображається інформація, скільки застрахованих осіб з вини роботодавця не одержали зарахування певного періоду до страхового стажу.

Окрім того, у кабінеті також містяться відомості щодо звітності по сплаті єдиного соціального внеску. Зокрема, роботодавець може бачити зауваження до його звітів та рекомендації щодо усунення неточностей.

Ще одна функція, яка стає доступною для роботодавця у його кабінеті, — можливість отримати інформацію для розрахунку суми виплати за час тимчасової непрацездатності працівника (лікарняні). До цього часу первинні дані для розрахунку — страховий стаж та розмір заробітної плати — надавали самі працівники. Для цього вони звертались до управлінь Пенсійного фонду за довідками. Тепер процедура отримання необхідних відомостей значно спрощується.

Увійти до кабінету роботодавець може через електронний цифровий підпис.

Нагадаємо, раніше Пенсійний фонд України запровадив сервіс СМС-інформування для застрахованих осіб та пенсіонерів. Також через веб-портал електронних послуг стало можливим отримати довідки, достовірність яких підтверджується QR-кодом.

Людмила Травіна

Начальник відділу обслуговування громадян у місті Тернополі

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Зарплата в конвертах – це прямий шлях до злиденної старості!

Одним із пріоритетних завдань, що стоять на порядку денному перед Пенсійним фондом України, є легалізація заробітної плати. Гарантований рівень мінімальної заробітної плати чимало роботодавців просто ігнорують і змушують робітників працювати за невелику зарплату, часом зовсім не декларуючи оплату їх праці. Бажаючи уникнути зайвих, на думку роботодавця, витрат, видають працівникам зарплату готівкою. У цьому випадку йдеться про так звані «тіньові» заробітки.

Наймаючись на роботу, громадянам слід пам'ятати, що заробітна плата, яка виплачується у «конвертах» – це тимчасове благо, яке має негативні наслідки для самого працівника. Це, перш за все, ризик залишитися без права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою, особливо при нарахуванні пенсії та здійсненні перерахунків пенсій у подальшому. Людина, яка працює неофіційно, при отриманні травми не може розраховувати на виплату їй лікарняних та інших обов'язкових виплат. Не менш важливим являється той факт, що рівень надходження коштів до бюджету знаходиться у прямій залежності від рівня нарахованої заробітної плати.

На сьогодні втрати бюджету від прихованої «в конвертах» заробітної плати великі. Тому дуже важливо, щоб працівники отримували заробітну плату не «в конвертах», а офіційно, бо саме у такому випадку вони будуть соціально захищені. Змусити роботодавців чесно платити найманим працівникам зароблені гривні зможуть лише самі працівники. Цей метод на сьогодні є найдієвішим у боротьбі із зарплатами «в конвертах». Проблема виплати зарплати «у конвертах» - це своєрідний трикутник: працедавець – робітник – держава. Тому боротися із цією проблемою потрібно, об’єднавши зусилля.

Від власної байдужості й  мовчазної бездіяльності кожен «трудовий нелегал» втрачає: пенсію, відпускні за час щорічної відпустки, суму індексації заробітної плати у зв’язку зі зростанням цін, допомогу з тимчасової непрацездатності у випадку хвороби та інше.

Відповідно до статті 21 КЗпП України працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору. Трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства виплачувати працівникові заробітну плату.

Хотілось би попередити про те, що за порушення вимог законодавства про оплату праці передбачено адміністративну відповідальність, а також у відповідності до статті 172 Кримінального кодексу України навіть кримінальну.

Не будьте байдужими до власного майбутнього!

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Заробітна плата «у конверті»: вигода чи небезпека?

В умовах сьогодення на­гальним стає питання щодо забезпечення дотримання соціальних гарантій, в пер­шу чергу, легалізації ви­плати заробітної плати. На жаль, сьогодні виплата не­легальної заробітної плати все більше набуває харак­теру соціального явища, ос­лаблює соціальний захист працівників, зменшує над­ходження до бюджетів та державних соціальних фо­ндів. Тому легалізація за­робітної плати, прихованої зайнятості на сьогодні с од­ним з найприорітетніших напрямків роботи державних органів.

Працівник, який отримує зарплат­ню в «конверті», стає повністю без­захисним перед роботодавцем. Усна до­мовленість жодним чином не фіксується. Юридично, роботодавець сплачує стільки, скільки вважає за потрібне, й  доти, поки вважає за потрібне. Працівник не має жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати та трудово­го стажу. Дуже важливо, щоб громадяни усвідомили, цю їх згода отримувати зарп­лату «в конвертах» позбавляє їх соціаль­ного захисту, права на гідні умови праці та відпочинку, соціальної захищеності в разі тимчасової непрацездатності – не оплачу­ються лікарняні листи, не проводяться ви­плати допомоги жінкам під час вагітності та пологів, страхові виплати в разі настання нещасного випадку на виробництві, не виникає права на допомогу з безробіття залежно від отримуваної заробітної плати в разі втрати роботи і т.д.

Відповідно до Закону України «Про за­гальнообов’язкове державне пенсійне страхування», зарахування страхового стажу здійснюється пропорційно сплаче­ним страховим внескам Бувають ситуації, коли людям за рік роботи зараховується менше місяця страхового стажу. А низька заробітна плата дає низький коефіцієнт заробітку, який враховується при обчис­ленні пенсії.

Для роботодавців використання неле­гальної праці теж доволі часто створює зайві проблеми, оскільки на нелегально­го працівника не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку. Від­сутня правова підстава повної або част­кової матеріальної відповідальності, що є особливо актуальним у сфері торгівлі та обслуговування.

Основними проблемами легалізації за­робітних плат в Україні вважається віднос­но високий рівень нарахувань на фонд за­робітної плати для роботодавців, низький рівень правової культури найманих пра­цівників, які погоджуються працювати, не будучи офіційно «оформленими», байду­жість та правовий нігілізм найманих пра­цівників за своє майбутнє та майбутнє ін­ших членів суспільства.

Перш за все, самі громадяни мають бути зацікавлені в тому, щоб працювати офіцій­но. В кінцевому результаті від приховуван­ня зарплати страждають саме вони. Отже, отримуючи заробітну плату в «конвертах». людина залишається соціально незахищеною у майбутньому.

Але важливо зрозуміти, що існує заро­бітна плата «в конвертах», але не існує пенсії «в конвертах».

Тернопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської облвсті звертає увагу керівників підприємств, установ, організацій та підприємців щодо неприпустимості випадків виплати заробітної плати «у конвертах», а також виплати заробітної плати в розмірах нижче мінімально встановленої законодавством. Пам’ятайте, що отримуючи заробітну плату в «конверті» чи маючи інше неоформлене джерело доходу, ви маєте забезпечене сьогодення, але ризикуєте своїм майбутнім.

Олександра Кулина

Головний спеціаліст сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Підготуватися до статусу «пенсіонер» допомагають у «Школі майбутнього пенсіонера»

В Тернопільському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Тернопільської області кожних останніх середи та четверга місяця спеціалісти проводять заняття в «Школі майбутнього пенсіонера». Ці заходи допомагають громадянам адаптуватися до нового статусу, заздалегідь підготувати документи для призначення пенсії та вирішити проблемні питання.

Присутнім на чергових заходах розповіли про порядок звернення за первинним призначенням пенсії, перелік необхідних документів та вимоги до довідок про заробітну плату для призначення пенсії. Окремо акцентували увагу на питанні коректного оформлення записів у документах, а також на перевагах отримання інформації з питань пенсійного забезпечення за допомогою ВЕБ-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України та нової послуги – смс-інформування.

Фото без опису

Крім того учасники заходу отримали інформаційні матеріали про переваги   легального працевлаштування.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь