Легалізація робочих місць та заробітної плати – соціальна захищеність кожного
Одним із пріоритетних напрямків державної політики є детінізація заробітної плати. Негативні наслідки не укладання трудових відносин, виплати «заробітної плати в конвертах» відчувають як самі працівники, так і члени територіальних громад та суспільство в цілому.
Використання найманої праці без оформлення трудових відносин призводить до позбавлення працівника:
- гарантованого розміру заробітної плати;
- права на матеріальне забезпечення в старості;
- права на оплачувану відпустку, відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами;
- права на оплату лікарняного;
- права на достроковий вихід на пенсію, якщо ви працюєте в шкідливих умовах праці;
- права на скорочений робочий день, тиждень, якщо ви працюєте в шкідливих умовах праці;
- права на допомогу по безробіттю;
- права на соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві й професійних захворювань.
Сьогодні існує багато випадків, коли працівники отримують офіційну зарплату на рівні або меншу за мінімальну, а решту зарплати – «у конверті». Це явна ознака прихованої зайнятості, коли людей оформлюють на роботу погодинно, проставляють їм у табелі робочого часу 2 або 4 години, тоді як вони працюють по 8 годин на день. Відповідно й показують зарплату за 2 або 4 години, а решту платять «у конвертах». У результаті людина втрачає велику частку майбутньої пенсії.
На сьогоднішній день автоматизована система персоніфікованого обліку надає можливість кожному працюючому особисто в управлінні Пенсійного фонду України одержати інформацію щодо його нарахованої заробітної плати, щомісячного розміру сплачених внесків до Пенсійного фонду України та страхового стажу. Тоді, при виявленні порушення трудових прав, працівник зможе своєчасно звернутися з позовом до суду щодо дій роботодавця, який позбавив його соціальних гарантій.
Також Пенсійний фонд надає зручну можливість здійснювати постійний контроль за даними, що впливають на пенсійні права громадян через систему Веб-портал. Веб-портал надає громадянам можливість зручно і оперативно взаємодіяти з органами ПФУ, дистанційно отримувати послуги, які раніше вимагали особистого звернення в управління Фонду. Принциповою відмінністю від попередніх форм інформування Пенсійним фондом через Інтернет є той факт, що ВЕБ-портал надає електронні послуги кожній особі індивідуально. Портал працює з дотриманням вимог до захисту персональних даних.
У відкритому доступі (без реєстрації) на порталі надається багато корисної інформації з питань пенсійного страхування, бланки документів, інструкції щодо їх заповнення тощо.
?
Олена Бабій
Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету
ТО УПФУ Тернопільської області