Великогаївська громада
Тернопільський район, Тернопільська область

кінець травня 2017

Види пенсій

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших передбачених законодавством джерел визначає Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058 (далі – Закон №1058). Він розроблений відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (16/98-ВР).

Солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яка є першим рівнем системи пенсійного забезпечення, базується на засадах солідарності і субсидування та здійснення виплати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду на умовах та в порядку, передбачених цим Законом.

Види пенсійних виплат і соціальних послуг визначені статтею 9 Закону №1058. Зокрема, в солідарній системі призначаються такі види пенсій:

  1. пенсія за віком;

  2. пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства);

  3. пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Звертаємо увагу, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Соціальна послуга надається у разі смерті пенсіонера шляхом виплати допомоги на його поховання.

Право на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг закріплено у статті 8 цього Закону за громадянами України та іншими переліченими особами, у тому числі й іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Законодавство про пенсійне забезпечення в Україні також складається з інших законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Умови та порядок призначення таких пенсій визначені Законами України "Про державну службу" (3723-12), "Про прокуратуру" (1789-12), "Про статус народного депутата України" (2790-12), "Про Національний банк України" (679-14), "Про Кабінет Міністрів України" (2591-17), "Про дипломатичну службу" (2728-14), "Про службу в органах місцевого самоврядування" (2493-14), "Про судову експертизу" (4038-12), "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12), "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (540/97-ВР), "Про наукову і науково-технічну діяльність" (1977-12), "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12), "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15), "Про пенсійне забезпечення" (1788-12), "Про судоустрій і статус суддів" (2453-17) та постановою Верховної Ради України від 13.10.1995 "Про затвердження Положення про помічника-консультанта народного депутата України" (379/95-ВР).

Ольга Долішна

начальник відділу з питань призначення,

перерахунку та виплати пенсій №2

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Легалізація заробітної плати найманих працівників

Актуальною темою сьогодення є боротьба з виплатою заробітної плати у „конвертах”, реалізація гарантій оплати праці та організація заходів недопущення виникнення заборгованості з виплати заробітної плати. Підприємства, установи, організації та громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності, при виплаті заробітної плати повинні дотримуватись чинного законодавства, нести відповідальність за навмисне ухилення від сплати податків і порушення норм законодавства щодо виплати заробітної плати.

Працівники, які одержують гроші „в конвертах”, є заручниками самих себе. Працівник, отримуючи нелегальну винагороду в результаті домовленості з роботодавцем, позбавляє себе соціальних виплат та гарантій.

Виплата заробітної плати у „конвертах” – тягар сучасності, який несе за собою багато негараздів як країні так і кожному з нас. Нелегальна заробітна плата послаблює соціальний захист працівників, зменшує надходження до бюджетів та державних соціальних фондів.

Працівник, який отримує зарплатню в „конверті”, виявляється повністю беззахисним перед роботодавцем. Усна домовленість жодним чином не фіксується юридично, роботодавець сплачує стільки, скільки вважає за потрібне і доти, поки вважає за потрібне. Працівник не має жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати та трудового стажу.

Дуже важливо, щоб громадяни усвідомили, що їх згода отримувати зарплату „в конвертах” позбавляє їх соціального захисту. Адже пенсію вони матимуть тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати.

Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено, що страховий стаж – це період, протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата не менше законодавчо встановленого мінімального рівня і з неї сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України (а з 01.01.2011 року – єдиний соціальний внесок відповідно до Закону України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”), то такий місяць повністю враховується в страховий стаж і заробітна плата за цей місяць враховується для обчислення пенсії. Якщо ж сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачені внески, менша за мінімальний рівень, страховий стаж становить неповний місяць і обчислюється пропорційно заробітній платі.

Якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за своїх найманих працівників (причиною може бути і виплата заробітної плати „в конвертах” без сплати страхових внесків, і нарощування заборгованості як з виплати заробітної плати, так і зі сплати страхових внесків), то періоди, за які не сплачені внески, „випадають” із страхового стажу найманого працівника та не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії. Гарантований рівень мінімальної заробітної плати чимало роботодавців просто ігнорують і змушують робітників працювати на невелику зарплату, часом зовсім не декларуючи оплату їх праці.

Бажаючи уникнути зайвих, на їхню думку, витрат, видають працівникам зарплату готівкою. У цьому випадку йдеться про „тіньові” заробітки, з яких не утримуються податки та не здійснюються відрахування до Пенсійного фонду. Мають місце негативні наслідки цього явища і для самого працівника, який позбавляє себе гідної пенсії у майбутньому.

Відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” зарахування страхового стажу здійснюється пропорційно сплаченим страховим внескам. Бувають ситуації, коли людям за рік роботи зараховується менше місяця страхового стажу. А низька заробітна плата дає низький коефіцієнт заробітку, який враховується при обчисленні пенсії.

Своєчасна й повна сплата платежів у Пенсійний фонд України, а також забезпечення заробітною платою працівників не менше мінімальних соціальних стандартів – це обов’язок кожного роботодавця щодо соціального захисту своїх працівників.

Олена Бабій

Завідувач сектору забезпечення наповнення бюджету

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Права громадян на звернення

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» (далі - Закон) громадяни України та інші особи, які законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ та організацій із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності.

Ст. 5 Закону визначено, що у зверненні має бути вказане прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть питання.
Звернення може бути усним чи письмовим.

Усне  звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв'язку через визначені контактні центри, телефонні “гарячі лінії” та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення заявнику необхідно підписати із зазначенням дати. Надсилається поштою, передається громадянином особисто чи через уповноважену ним особу. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення). В електронному зверненні потрібно вказати електронну поштову адресу або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Звернення, оформлені без дотримання цих вимог, повертаються заявникові з відповідними роз'ясненнями не пізніше десяти днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою ст. 7 Закону.

Згідно зі ст. 8 письмове звернення без зазначення місця проживання, без підпису автора, а також з якого неможливо встановити авторство, є анонімним і розгляду не підлягає.

Не розглядаються: повторні звернення громадянина одним і тим же органом з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено ст.17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Відповідно до ст. 18 Закону громадянин, який звернувся, має право:

  • особисто викласти аргументи особі, яка перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у їх перевірці;

  • знайомитися з матеріалами перевірки;

  • подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, що розглядає звернення;

  • бути присутнім при розгляді заяви чи скарги;

  • користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, що здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;

  • одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;

  • висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги;

  • вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.

Звернення розглядаються і вирішуються у місячний термін від дня надходження, а ті, що не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені питання неможливо, керівник відповідного органу, установи та організації або його заступник встановлюють необхідний термін для розгляду, про що повідомляється заявнику. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку (ст. 20 Закону).

Відповідно до внесених змін до Закону (ст. 23-1) громадянам надається можливість звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронною петицією через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об'єднання, що здійснює збір підписів на її підтримку. Електронна петиція розглядається за умови її схвалення не менше 25000 підписів громадян протягом трьох місяців з дня оприлюднення.

Тетяна Заїка

заступник начальника

адміністративно-господарського відділу

ТО УПФУ Тернопільської області

 

Запрошуємо до школи «Майбутнього пенсіонера»

В приміщенні Тернопілького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області працює «Школа майбутнього пенсіонера». Всім громадянам рекомендовано пройти навчання до настання пенсійного віку для отримання роз`яснення від фахівців щодо визначення права на призначення пенсії та ознайомлення з переліком необхідних документів для призначення пенсії. 

Також запрошуємо спеціалістів кадрових служб підприємств та установ міста і району.

Спеціалісти управління нададуть консультації про терміни звернення до Пенсійного фонду, нададуть інформацію щодо здобутого страхового стажу, особливостей підтвердження пільгового стажу та інше. 

Заняття в нашій школі проходять кожної останньої середи місяця о 16:30 год. 

Найближче заняття відбудеться 31.05.2017 року. Чекаємо всіх бажаючих за адресою: м. Тернопіль, Майдан Волі,3 – відділ обслуговування громадян у місті Тернополі

м. Тернопіль, вул.. Кривоноса,10 – відділ обслуговування громадян у Тернопільському районі 

Тернопільське обєднане управління Пенсійного фонду України

Тернопільської області